Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Rakentajat harkitsevat kaksivuotista sopimusta

Rakennusliitto ry

Rakentajat harkitsevat kaksivuotista sopimusta

Julkaistu: 07.08.2011 klo 00:22
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakentajien seuraava työehtosopimus voisi olla Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Harjuniemen mukaan kaksivuotinen.
Harjuniemen mukaan kahden vuoden ratkaisussa voitaisiin sopia palkkojen lisäksi paremmin muistakin asioista kuin palkoista.Tällaisia ovat mm. työsuojelun parantamisen ja sairausajan määräykset. Samoin voitaisiin sopia harmaan talouden vastaisista toimista.
Rakennusliiton ja Rakennustellisuuden välillä solmittu työehtosopimus on yksivuotinen ja se päättyy ensi vuoden helmikuun lopussa. Seuraavan sopimuskierroksen valmistelut alkavat kuitenkin välittömästi kesälomien päätyttyä. Tavoitteet täsmentyvät kuitenkin vasta lokakuun alussa pidetyn rakentajien maakokouksen jälkeen.
Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi antoi Kolilla myös tunnustusta uusien ministereille Lauri Ihalaiselle ja Krista Kiurulle. Työministeri Lauri Ihalainen on luvannut nopeita toimia rakentajille tärkeässä harmaan talouden vastaisessa kamppailussa. Asuntominteri Krista Kiuru puolestaan on luvannut, että valtio maksaa enemmän korkotukea, jotta tuettu vuokra-asuntotuotanto vauhdittuisi.

Matti Harjuniemi