Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Rakennusalan työttömyys rajussa kasvussa

Rakennusalan työttömyys rajussa kasvussa

Julkaistu: 17.02.2012 klo 12:49
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusalan työttömyys lisääntyi tammikuun aikana rajusti.

Tammikuussa Rakennusalan työttömyyskassan jäsenistä peräti 15,8 % sai työttömyyspäivärahaa. Tässä on kasvua edelliskuukaudesta 3,% prosenttiyksikköä.

Kaikkiaan ansiosidonnaista päivärahaa sai tammikuussa yli 9300 rakentajaa.

Myönteisenä puolena on se, että työttömyys oli tammikuussa kuitenkin pienempää kuin edellisvuonna. Viime vuoden tammikuussa päivärahaa sai 1000 rakentajaa enemmän kuin tänä vuonna.

Suhteellisesti työttömyys koettelee pahiten Kainuun aluetta, jossa oli tammikuussa työttömänä 24,3 % Rakennusalan kassan jäsenistä. Tässä on lisäystä edelliskuukaudesta peräti 5,4 prosenttiyksikköä.

Ainoa 10 prosentin alle jäävä alue on Uusimaa, jossa rakentajien työttömyys nousi tammikuussa 9,5 prosenttiin. Tässä on lisäystä edelliskuukaudesta 1,9 % prosenttiyksikköä.

Rakennusalan työttömyyskassan suurimmalla alalla eli talonrakennuksessa työttömyys nousi 16,1 prosenttiin. Sen sijaan putki- ja eristysalan jäsenistä oli joulukuussa työttömänä vain 7 %. Myös betoni-, kalkki- ja sementtiteollisuuden pyörät pyörivät tammikuussa kohtuullisesti, sillä kaikilla näillä aloilla työttömyys on vajaat 10 prosenttia.

Matti Harjuniemi

Rakennusalan työttömyyskassa