Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » R-kioski mukana Vastuullinen kesäduuni -toiminnassa

R-kioski mukana Vastuullinen kesäduuni -toiminnassa

Julkaistu: 16.04.2015 klo 12:33
Julkaisija: R-kioski

TIEDOTE 16.4.2015

Lasten ja nuorten elämässä mukana oleminen on keskeinen osa R-kioskin yhteiskuntavastuutyötä. R-kioski osallistuu Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan, jossa edistetään nuorten mahdollisuuksia hankkia työkokemusta ja oppia työelämän sääntöjä.

R-kioski työllistää runsaasti nuoria kiire- ja kausityöhön, joten sille oli luontevaa lähteä mukaan Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan. R-kioskit ympäri Suomen ottavat useita kymmeniä nuoria kesäduuniin. R-kioski haluaa näin olla mukana luomassa nuorille työelämävalmiuksia myönteisen kesätyökokemuksen kautta.

R-kioskin kesätyöpaikkoja voi hakea yrityksen nettisivujen kautta ”ura ärrällä/myyjäksi”
-osiossa: www-r-kioski.fi.

Viisi hyvää periaatetta

Kampanjaan liittyy viisi hyvän kesätyön periaatetta. Ensimmäinen on mielekäs työ ja kohtuullinen palkka. Tämä toteutuu, kun kesätyö vastaa nuoren osaamista ja on sopivan haasteellista. Toisena on hyvä hakijakokemus. R-kioskien oma rekrytointitapa on käytännössä todettu hyväksi ja myös hakijalle hyödylliseksi, vaikkei työ juuri sillä kertaa osuisikaan kohdalle.

– Kolmas periaate eli perehdytys ja ohjaaminen on ensiarvoisen tärkeä askel kesätyön ja myös kausityön aloittamisessa. R-kioskeissa kesätyöntekijöillä on aivan yhtä kattava perehdytys kuin vakituisessa työsuhteessa aloittavilla myyjillä. Myös perehdytysjakso on palkallinen ja se muodostuu noin viikon mittaisesta kioskiharjoittelusta, johon liittyy verkko-opiskelua, kertoo R-kioskin viestinnästä vastaava Karin Gummerus.

Neljäs periaate on oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus. Nuori on tasavertainen työntekijä ja hän myös saa palautetta työskentelystään. Viides periaate koskee kirjallista työsopimusta ja työtodistusta. Näistä on R-kioskilla on vakiintuneet toimintamallit.

– Asianmukainen työtodistus on ensiarvoisen tärkeä osa kesäduunia. Uskon, että moni nuori säilyttää sen ja palaa kesätyöpaikan mukaviin muistoihin talvella, kun opiskelu ja kokeisiin luku on kiivaimmillaan. Kun nuori on viihtynyt meillä töissä, hän voi saada kipinän kaupalliseen työhön ja ehkäpä juuri kioskityöhön, innostuu Karin Gummerus.

R-kioski Oy

Viestintä, Karin Gummerus, R-kioski Oy, 020 554 4150, karin.gummerus(at)r-kioski.fi

R-kioski on kannattava, keskitetysti ohjattu kioskiketju, joka tarjoaa asiakkailleen monipuolisen valikoiman viihdettä, jännitystä ja mielihyvää sekä tärkeitä arjen tuotteita ja palveluita – nopeasti ja mukavasti aamusta iltaan. R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä, ja sillä on valtakunnallinen peitto n. 630 myymälällä. R-kioskin bränditunnettuus on 98 %.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa sekä Lietuvos Spauda Liettuassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2013 Reitan Conveniencen liikevaihto oli EUR 1,8 miljardia ja myymälöiden lukumäärä oli 2 500. Vuonna 2013 Reitan Groupin liikevaihto oli EUR 9,5 miljardia ja henkilökuntaa sillä oli 35 000.