Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Pilkington upottaa led-valot linja-auton tuulilasiin

Pilkington Automotive Finland Oy

Pilkington upottaa led-valot linja-auton tuulilasiin

Julkaistu: 30.09.2016 klo 09:36
Julkaisija: Pilkington Automotive Finland Oy

Pilkington Automotive on tuomassa markkinoille uudenlaisen linja-autojen tuulilasin, jossa linja-auton määränpään kertova näyttö on upotettu suoraan lasin sisälle. Led-valolla toteutettu ratkaisu tarjoaa energiatehokkaan, kevyen ja turvallisen vaihtoehdon erillisille näyttöyksiköille. Led Matrix Display -tuulilasi on Pilkington Automotive Finland Oy:n kehitystyön tulos. Sisään sijoitetun taipuvan ledikalvon on valmistanut suomalainen Flexbright.

”Led-valoilla toteutetun näytön upottaminen tuulilasiin tarjoaa nykyaikaisen, energiatehokkaan vaihtoehdon aiemmille linja-autojen näyttöteknologioille. Laminoidun tuulilasin sisään sijoitetun valonäytön myötä päästään linja-autoissa eroon erillisestä painavasta näyttöyksiköstä. Tämä paitsi vähentää polttoaineenkulutusta myös alentaa linja-auton painopistettä lisäten näin myös ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Lisäksi led-valot kuluttavat vain vähän sähköä, mikä on entistä tärkeämpää tulevaisuudessa, kun sähköbussien määrä lisääntyy”, kertoo Pilkington Automotiven uusien teknologioiden projektipäällikkö Janne Ilonen.

Tuulilasi-innovaation kehitystyö lähti liikkeelle Pilkingtonin asiakkaiden tarpeista. ”Linja-autoteollisuuden asiakkaamme kiinnostuivat alkuvuonna lanseeraamastamme hyötyajoneuvojen näyttölasista. Se ei ole kuitenkaan paras vaihtoehto linja-autojen näyttöyksiköiden korvaajaksi, joten halusimme kehittää vielä heille paremmin soveltuvan ratkaisun energiatehokkaista led-valoista”, kertoo Ilonen.

Pilkington esitteli tuulilasiuutuutensa hiljattain Hannoverissa ammattiautoilijoiden messuilla ja Berliinissä rautatiemessuilla. Ensimmäiset Led Matrix Display -tuulilasit otetaan koekäyttöön ensi vuonna. Markkinoille lasit tulevat muutaman vuoden kuluttua.

Led Matrix Display -tuulilasi

Pilkington Automotive Finland Oy

Asiakaspalvelutiimin maajohtaja Juha Artama

p. 050 565 9223, juha.artama@fi.nsg.com

Uusien teknologioiden projektipäällikkö Janne Ilonen
p. 050 369 4449, janne.ilonen@fi.nsg.com

---

Vuonna 1826 perustettu lasituotteita ja -ratkaisuja toimittava Pilkington Automotive kuuluu japanilaiseen NSG-konserniin, joka työllistää maailmanlaajuisesti noin 27 000 työntekijää. Konsernilla on valmistusta 28 maassa ja myyntiä yli 130 maassa. Pilkington Automotiven Tampereen ja Laitilan tehtaat valmistavat laseja mm. traktoreihin, puimureihin ja linja-autoihin. Lisäksi Espoossa toimii varaosalasien tukkuliike ja Laitilassa laivojen vaativia lasituksia toimittava yksikkö Pilkington Marine. Pilkingtonin Suomen yhtiöiden liikevaihto viime tilikaudella oli 88 miljoonaa euroa ja henkilökunnan määrä noin 620.