Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Pelastustoimen naiset kokoontuivat Säätytalolle 4.5.2016

Suomen Palopäällystöliitto

Pelastustoimen naiset kokoontuivat Säätytalolle 4.5.2016

Julkaistu: 06.05.2016 klo 19:31
Julkaisija: Suomen Palopäällystöliitto

Pelastustoimen naisverkosto kokoontui keskiviikkona 4.5. vuoden ensimmäiseen tapaamiseensa. Paikaksi valikoitui Säätytalo, sillä tilaisuuden kutsujana toimi verkoston suojelija, kansliapäällikkö Päivi Nerg. Kansliapäällikkö Nerg lähetti osallistujille tilaisuuteen myös videotervehdyksensä, joka on nähtävissä Suomen Palopäällystöliiton nettisivuilla osoitteessa www.sppl.fi.

Ajankohtaisia aiheita ja tiukkaa faktaa

Seminaarin teemana oli ”ajankohtaisia aiheita ja tiukkaa faktaa”. Seminaarin alussa julkistettiin pelastustoimen naisverkostolle tehdyn kyselyn tulokset ja kuultiin kansainväliset kuulumiset. Naisverkostolle toteutettiin ensimmäinen kysely keväällä 2016 ja siihen vastasi 51 verkoston jäsentä. Kysely oli osa kansainvälisen ”Women in Fire and Rescue Services”-komission kyselyä. Kyselyn tuloksien analysointi on vielä kesken, mutta havaittavissa on useampia kehityskohteita pelastustoimessa, mikäli naisia halutaan enemmän alalle tai pysymään alalla.

Samapalkkaisuus, perhe-etuudet ja johtajuus puhuttivat

Tilaisuudessa kuultiin myös varsin korkeatasoisia esityksiä, joilla pyrittiin vastaamaan verkoston jäseniltä tulleisiin tietotarpeisiin. Projektipäällikkö Outi Tervonen-Viitamaa sosiaali- ja terveysministeriöstä luennoi kuulijoille juuri valmistuneesta samapalkkaisuusohjelmasta vuosille 2016-2019. Pelastustoimen osalta operatiivisissa tehtävissä työskentelevät naiset eivät työskentele Tervosen mukaan miesvaltaisissa ammateissa, vaan suoranaisissa miesammateissa, kun näissä tehtävissä naisia on alle 10 prosenttia. Lakimies Eva Ojala KELAsta puolestaan kertoi kuulijoille yhteiskunnan tarjoamista etuuksista lapsiperheille ja siitä, miten erityisäitiysrahaa ja –vapaata voi hakea. Pelastustoimen osalta ongelmana on ollut, ettei tietoa erityisäitiysrahasta ja –vapaasta ole ollut tarjolla. Tilaisuuden päätteeksi Suomen Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja  Merja Merasto piti inspiroivan luennon johtajuudesta ja kertoi johtamiskokemuksistaan alalla, jossa miehet ovat selkeässä vähemmistössä.

Naisverkosto kokoontuu uudelleen syksyllä

Pelastustoimen naisverkosto kokoontuu seuraavan kerran 9.9.2016 Jyväskylässä Turvallisuusmessujen yhteydessä. Tuolloin tullaan käsittelemään mm. materiaali- ja varusteasioita, fyysistä toimintakykyä sekä naisille asetettuja rooleja. Lisäksi verkosto tulee pitämään lokakuussa Pajulahdessa yhteisen treeniviikonlopun, jossa tavoitteena on saada ohjeet ja opit esimerkiksi operatiivisiin tehtäviin vaadittavan fyysisen toimintakyvyn saavuttamiseen ja ylläpitämiseen. Verkostolla on työn alla myös omat internet-sivut.

Lisätietoja antavat mielellään:

Naisverkoston puheenjohtaja Mira Leinonen, puh. 040 519 1147

Suomen Palopäällystöliiton yhteyshenkilö, koulutuspäällikkö Camilla Volanen, puh. 0440 340 112 tai camilla.volanen@sppl.fi

Suomen Palopäällystöliitto — Finlands Brandbefälsförbund ry on vuonna 1932 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tavoitteena on kohottaa jäsenistön ammattiosaamista sekä edistää ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskunnan valmiutta estää onnettomuuden jo ennalta ja toimia oikein erilaisissa vaaratilanteissa. Palopäällystöliitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä. Sen sijaan turvallisuuden edistäminen on tärkein tehtävämme.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki