Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » PAU tyytyväinen hovioikeuden ratkaisuun mainosjakajien työehtokiistassa

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

PAU tyytyväinen hovioikeuden ratkaisuun mainosjakajien työehtokiistassa

Julkaistu: 11.06.2015 klo 11:48
Julkaisija: Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on tyytyväinen Helsingin hovioikeuden ratkaisuun mainosjakajien työehtokiistassa. Hovioikeus katsoi tuomiossaan, että Suomen Mainosjakajien Etujärjestö SME ry:tä ei voida pitää valtakunnallisena työntekijöiden yhdistyksenä, joka voisi solmia pätevästi työehtosopimuksia.

Hovioikeuden päätöksen perusteella työnantajalla ei ollut oikeutta soveltaa työsuhteissa SME ry:n työehtosopimusta. Mainosjakajien työsuhteissa tulee noudattaa Viestinvälitys- ja logistiikka-alan yleissitovaa työehtosopimusta.

Edunvalvontaa ilman edunvalvojia

Suomen Mainosjakajien Etujärjestö SME ry:n perustivat lokakuussa 2009 Jakelujuniorit Oy:n entinen varatoimitusjohtaja, viestintäkonserni Janton Oy:n tutkimusassistentti ja Jakelujunioreiden jakelunvalvoja. Yhdistyksellä ei ole yhtään luottamusmiestä tai muuta edunvalvojaa. Yhdistys perustettiin noin kuukausi sen jälkeen, kun Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUn toimesta vietiin ensimmäinen mainosjakajan palkkavaade käräjäoikeuteen.

SME neuvotteli alalle samanaikaisesti perustetun työnantajayhdistys SKE (Suoramainonnan ja kaupunkilehtien erillisjakelun yhdistys) ry:n kanssa pikavauhdilla mainosjakajia koskevan työehtosopimuksen. Sopimuksella vahvistettiin alalle heikko palkkaus. Käytännössä jakajien tuntipalkaksi alhaisimmillaan on muodostunut noin 2-3 euroa tunnilta.

Lakimies Iikka Avela, puh: 043 825 5311
Puheenjohtaja Heidi Nieminen, puh. 050 340 3217

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry on Postin henkilöstöä edustava työntekijä- ja toimihenkilöjärjestö. PAU:n jäseniä työskentelee myös muissa yrityksissä, G4S Cash Solution Oy:ssä ja Ahvenanmaan postissa, Posten Ålandissa. PAU on yli 30 000 jäsenellään alansa vahva edunvalvoja, joka ajaa jäsentensä taloudellisia, ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki