Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » PAM vaarantaa usean alan työehtosopimusneuvottelut

Palvelualojen työnantajat PALTA ry

PAM vaarantaa usean alan työehtosopimusneuvottelut

Julkaistu: 21.05.2015 klo 15:19
Julkaisija: Palvelualojen työnantajat PALTA ry

Palvelualojen ammattiliitto PAM on keskeyttänyt hyvin edenneet vartiointialan työehtosopimusneuvottelut torstaina 21.5.2015. Toimenpiteellään liitto pyrkii vauhdittamaan elokuvateattereiden työehtosopimusneuvotteluja, jotka se katkaisi aiemmin tällä viikolla.

– Molemmat sopimukset ovat itsenäisiä kokonaisuuksia eivätkä ne liity toisiinsa. Emme hyväksy kahden eri alan neuvottelujen perusteetonta koplaamista, toteaa PALTAn varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

Elokuvateattereiden neuvotteluissa PAMin vaatimat muutokset merkitsisivät kustannusten nousua yli työmarkkinoilla noudatetun yleisen tason.

– Tässä taloudellisessa tilanteessa emme voi suostua tällaisiin vaatimuksiin, jatkaa Aarto.

PALTA ja PAM ovat neuvotelleet vartiointialan työehtosopimuksen uudistamisesta tähän asti hyvässä hengessä. Sopimuksen voimassaolo päättyy 31.5. ja se koskee noin 9 000 työntekijää. Elokuvateattereita koskevia neuvotteluita on käyty maaliskuun alusta lähtien. Sopimuksen piirissä on noin 650 työntekijää ja sen voimassaolo päättyi 30.4.2015.

PALTA toivoo, että PAM arvioisi uudelleen tilanteen ja olisi valmis jatkamaan neuvotteluja molempien alojen osalta mahdollisimman pian.

varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto  040 152 0073

Palvelualojen työnantajat PALTA on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö. Liittoon kuuluu n. 1700 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat seuraavilla aloilla: logistiikka, informaatio ja viestintä, huolto- ja kunnossapito, yritys- ja asiantuntijapalvelut, hallintoja tukipalvelut sekä viihde ja virkistys. PALTAn jäsenyritykset työllistävät Suomessa noin 150 000 palkansaajaa. Lisäksi PALTA vastaa finanssialan työmarkkinatoiminnasta, jonka piiriin kuuluu 40 000 palkansaajaa. PALTA on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

www.palta.fi
@PALTAry