Lassila & Tikanoja selvitti yhdessä Kuntoutussäätiön kanssa, kuinka maahanmuuttajataustaiset työntekijät saadaan pysymään yrityksessä töissä nykyistä pidempään. L&T työllistää tuhansia maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä, jotka työskentelevät muun muassa siivoojina.

Ennakko-oletus ennen tutkimusta oli se, että maahanmuuttajataustaiset työntekijät tarvitsevat erityistä tukea työssä pysymiseen. Tästä lähtökohdasta Kuntoutussäätiö toteutti L&T:lle kyselyn, johon vastasi noin 300 henkeä. Vastaajien joukossa oli sekä maahanmuuttajia että kantasuomalaisia.

Selvitys osoitti, että maahanmuuttajataustaiset työntekijät eivät tarvitse erityisiä toimenpiteitä. He arvioivat tilanteensa työpaikalla kauttaaltaan hieman kantasuomalaisia paremmaksi.

L&T:n Työhyvinvointipäällikkö Päivi Tyni toteaakin, että keskeistä on hyödyntää olemassa olevia hoito- ja kuntoutuspolkuja sekä kantasuomalaisille että maahanmuuttajataustaisille henkilöille.

”Tärkeintä on mahdollisimman nopea reagointi yksilöllisen tarpeen mukaan”, Tyni kommentoi tuloksia.

Selvitys muistutti, että ennakko-oletusten ja hätiköityjen toimenpiteiden sijaan on syytä selvittää ensin, mikä todellinen tilanne on. Toinen merkittävä tulos oli, että sen enempää maahanmuuttajataustaiset kuin kantasuomalaisetkaan vastaajat eivät juurikaan nähneet tasa-arvo-ongelmia ulkomaalaistaustaisten kohtelussa.

Tulosten merkitystä pohdittiin yhdessä Kuntoutussäätiön ja Lassila & Tikanojan työhyvinvointi- ja HR-ammattilaisten kanssa.

”Yhteistyö Kuntoutussäätiön kanssa tuotti meille konkreettisia kehittämisideoita esimerkiksi henkilöstön urakehityksen tukemiseen ja esimiestyön kehittämiseen. Saimme myös uutta näkökulmaa kuntoutustarpeisiin”, Päivi Tyni kertoo.

Lisätiedot:

Päivi Tyni