Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » KVKL:n yhteiskunnallinen merkkiteko –huomionosoitus Turun Ammattikorkeakoulun kiinteistönvälityksen koulutukselle

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

Julkaistu: 07.04.2016 klo 10:00
Julkaisija: Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto (KVKL) luovutti Yhteiskunnallisen Merkkiteko –huomionosoituksen Turun ammattikorkeakoulun kiinteistönvälityskoulutukselle. Harvinainen huomionosoitus luovutettiin Kevätmessuilla 7.4. Helsingin Messukeskuksessa.

KVKL haluaa kannustaa koulutuksen toimintamalleja, jotka ovat lajissaan esimerkillisiä ja vahvistavat osaltaan kiinteistönvälityksen osaamisen ja arvostuksen kehittymistä.

Syksyllä 2015 aloitettu kiinteistövälityksen koulutus Turun AMK:ssa vastaa alan kasvaviin osaamistarpeisiin, joihin on vaikuttanut lainsäädännön kehitys ja liiketoiminnan muutokset. Turun AMK:n vahvuutena on monialaisuus ja valmius yhdistää kiinteistönvälityksen koulutukseen mm. rakennustekniikan ja myynnin osaamista.

Turun ammattikorkeakoulu on ideoinut ja kehittänyt koulutussisällöt, joiden kautta ammattikorkeakoulussa opiskelevat tradenomit ja insinöörit voivat valita kiinteistönvälitykseen liittyvän monipuolisen opintokokonaisuuden.  Kokonaisuuteen yhtenä oleellisena osana kuuluu LKV-tutkinnon suorittaminen ja siten LKV-pätevyys.

Opintokokonaisuus on rakennettu kattavaksi ja monipuoliseksi. Turusta valmistuvien opiskelijoiden koulutustaso ylittää Eurooppalaisen kiinteistönvälitysstandardin asettaman sisältö- ja laatutason,  samoin kiinteistöalan Euroopan järjestön CEPI-CEI:n asettamat minimikoulutusvaatimukset.  Turun koulutus edustaa kansainvälistä tasoa, jota on tähän mennessä nähty esimerkiksi Norjassa ja Ruotsissa, joiden kiinteistönvälittäjien koulutustasoa pidetään yleisesti maailman mittakaavassa huipputasoisina.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto tukee Turussa olevaa mallia voimakkaasti.  ”Malli on rakennettu tiiviissä yhteistyössä KVKL:n kanssa. Haluamme tukea  tehtyä hyvää työtä ja pyrimme osaltamme  jatkossakin varmistamaan, että myös harjoitteluun ja työskentelyyn tarvittavat yhteydet alan yrityksiin toimivat.  Turun malli toimii hyvänä esimerkkinä myös muille suomalaisille ammattikorkeakouluille.  KVKL:n tavoitteena on saada tämäntyyppinen malli laajenemaan valtakunnassa myös muihin ammattikorkeakouluihin, jotta välitysalan koulutuksen laatu ja tarjonta kehittyvät”, kertoo KVKL:n toimitusjohtaja Jukka Malila.

”KVKL:n kanssa yhdessä rakennettu opetusmalli yhdistää Turun ammattikorkeakoulussa käytännön tekemisen, kiinteistönvälitysalan tutkimuksen ja erilaiset sähköiset järjestelmät. Opetuksen toteutusta on ohjannut vahvasti kiinteistönvälittäjän työssään tarvitsema laaja-alaisen osaamisen tarve ja myös kiinteistönvälityksessä havaitut erikoistumisen mahdollisuudet. Onnistunut yhteistyö KVKL:n kanssa mahdollistaa toimialan näkemyksen integroinnin tutkimukseen ja koulutuksen kehittämiseen poikkeuksellisen hyvin”, kertoo koulutus- ja tutkimusvastaava Jukka Rantala Turun AMK:sta.

Lisätiedot:

KVKL ry, toimitusjohtaja Jukka Malila p. 050-5112100; jukka.malila@kvkl.fi

Turun ammattikorkeakoulu, Jukka Rantala, Koulutus- ja tutkimusvastaava, Finanssialan palvelut ja kiinteistönvälitys P. 044-5757444; jukka.rantala@turkuamk.fi

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto (KVKL) on kiinteistönvälitysalan yritysten ja järjestöjen valtakunnallinen etu- ja kattojärjestö, joka toimii alan yhteiskunnallisena vaikuttajana ja edunvalvojana yhteisten päämäärien toteuttamiseksi. KVKL toimii tässä roolissaan jäsenryhmittymiensä antamalla mandaatilla alan ainoana valtakunnallisena edustajana Suomessa.