Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Kuntoutus avaintekijäksi varmistamaan palvelujärjestelmän myönteinen kehitys

Kuntoutus avaintekijäksi varmistamaan palvelujärjestelmän myönteinen kehitys

Julkaistu: 10.03.2014 klo 12:10
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Myönteisen kehityksen aikaansaaminen hyvinvointijärjestelmässämme on mahdollista. Keskeistä on asemoida ja roolittaa kuntoutuspalvelut kiinteämmäksi osaksi palvelujärjestelmää sekä hyödyntää olemassa oleva osaaminen ja resurssit tuloksekkaasti.

- Yksityiset kuntoutuspalvelujen tuottajat ovat puutteellisesti hyödynnetty voimavara. Väestön ikääntyminen, työurien pidentäminen, julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kasvun taittaminen ja toiminnan tehostaminen ovat inhimillisiä ja taloudellisia haasteita. Niihin on löydettävissä myönteisiä ratkaisuja kuntoutuksen keinoin, sanoo Kuntoutuksen toimialayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Mika Pekkonen.

- Yksityisten palveluntuottajien osaamisen ja resurssien hyödyntämiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota uudistettaessa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä ja rahoitusta. Kuntoutuksen rooli palvelujärjestelmässä on syytä arvioida huolellisesti, toteaa Pekkonen.

Huomisen laadukkaat ja toimivat kuntoutuspalvelut

Kuntoutuksen toimialayhdistys on valinnut kolme aihekokonaisuutta, joihin panostamalla on mahdollista käynnistää myönteinen kehityksen kierre tulevan hallituskauden aikana.

Kuntoutustakuu. Tarvitsemme takuun ja määräajat kuntoutusprosessin käynnistämiselle. Kansalaisille tulee varmistaa kohdennetut, yksilön tarpeet ja lähtökohdat huomioivat kuntoutuspalvelut. Näin voimme vähentää voimavarojen tarvetta mm. sairaanhoidossa ja laitoshoidossa eli säästää kustannuksia.

Ikääntyneiden kuntoutus. Ilman erityistä huomiota ja panostusta ikääntyneiden kuntoutukseen meidän on vaikea saavuttaa kansallisia politiikkatavoitteita, kuten laitoshoidon purkua ja kotona selviämistä. Tämä vaatii myös julkisen sektorin ja yksityisten palveluntuottajien nykyistä tiiviimpää yhteistyötä.

Kuntoutuksen rahoitus. Tuloksellinen palvelutuotannon suunnittelu ja ohjaus edellyttävät riittävää kustannusten ja tuotettujen palvelujen vaikuttavuuden tuntemusta. On tärkeää pitää palvelujen tuottajat ja järjestäjät erillään ja vahvistaa tätä kehitystä siellä missä sille on tarvetta. Tarvitsemme rahoitusmallin, joka vahvistaa asiakasta ja hänen valinnanvapauttaan.

Lisätietoja: Kuntoutuksen toimialayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Mika Pekkonen, 020 751 6778

Vuonna 2011 perustetun Kuntoutuksen toimialayhdistyksen tavoitteena on toimialan toimintaedellytysten turvaaminen ja kuntoutuksen määrällinen ja laadullinen kehittäminen.