Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Kunniamaininta teknologiateollisuuden työhyvinvointihankkeelle

Teknologiateollisuus ry

Kunniamaininta teknologiateollisuuden työhyvinvointihankkeelle

Julkaistu: 26.03.2012 klo 13:00
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Tuottavuuden pyöreä pöytä on palkinnut kunniamaininnoilla työpaikkoja, jotka ovat kehittäneet samanaikaisesti tuottavuutta ja työelämän laatua ja jotka edustavat tulevaisuuden työpaikkoja ja niiden kehittymisen edellytyksiä.

Tuottavuusyhteistyö-kunniamaininnat jaettiin Tuottavuusyhteistyöseminaarissa 26. maaliskuuta Helsingissä. Kunniamaininnalla tuottavuusyhteistyöstä palkittiin yhtenä Hyvä työ – Pidempi työura -hankkeen pilottivaihe ja Nakkila Group Oy.

Tuottavuusyhteistyö-kunniamaininnalla palkitaan onnistuneita, yhdessä toteutettuja ja esimerkiksi kelpaavia työpaikkojen ja toimialojen hankkeita ja ohjelmia, jotka ovat parantaneet suomalaisilla työpaikoilla samanaikaisesti tuottavuutta ja työelämän laatua.

Kunniamaininnoilla palkituissa työpaikoissa toteutuvat myös tulevaisuuden työpaikoilta vaadittavat ominaisuudet: innovointi ja tuottavuus, osaava työvoima, terveys ja työhyvinvointi sekä luottamus ja yhteistoiminta.

Muita kunniamaininnan saaneita yrityksiä olivat: Levypyörä Oy, RTK-Palvelu Oy, Oulun kaupungin opetustoimi, Atria Suomi Oy ja Vaasan kaupungin koti- ja laitoshoidon Ikäkeskuksen viriketoiminnan työyksikkö

Hyvä työ – pidempi työura -hankkeen pilottivaihe

Tuottavuusyhteistyö-kunniamaininta annetaan liittojen yhteiselle hankkeelle ja sen pilottivaiheelle. Teknologiateollisuuden työnantaja- ja työntekijäliitot: Teknologiateollisuus ry, Metallityöväen Liitto ry, Ammattiliitto Pro ry, Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry ja Uusi Insinööriliitto UIL ry käynnistivät yhdessä kolmevuotisen työhyvinvointihankkeen Hyvä työ - Pidempi työura vuonna 2011.

Hankkeen tavoitteena on muun muassa henkilöstön työhyvinvoinnin kehittäminen, työkyvyn ylläpitäminen, sairauspoissaolojen ennaltaehkäisy, hyvien toimintamallien ja työkalujen kehittäminen sekä uudenlaisen työpaikkakulttuurin luominen. Hankkeen pilottivaiheessa oli mukana 19 teknologia-alan yritystä.

Parhaillaan käynnissä olevassa laajennusvaiheessa pilottivuonna testatut työkalut ja toimintamallit ovat yritysten käytössä. Laajennusvaiheessa mukaan otetaan 100 uutta yritystä. Mukaan lähtö edellyttää sekä johdon että henkilöstön sitoutumista.

Yhteystiedot:
Projektipäällikkö Tiina Hartikainen, puh. 050 586 2879, tiina.hartikainen@teknologiateollisuus.fi

Nakkila Group Oy

Vuoden 2010 lopulla Nakkila Group Oy käynnisti kehitysprojektin teknologiateollisuuden Hyvä työ – Pidempi työura -hankkeessa. Nakkilassa toimiva 70 henkilöä työllistävä perheyritys palvelee asiakkaitaan kansainvälisesti erilaisissa säiliö- ja prosessilaitetarpeissa sekä biopolttoainekäyttöisten lämpölaitosten investoinneissa.

Kehittämiskohteet valittiin tutkakyselyn tulosten perusteella. Niitä olivat esimerkiksi henkilöstön yksilöllisten tarpeiden huomioiminen, siisteys ja järjestys, osaamisen lisääminen sekä fyysisen hyvinvoinnin edistäminen. Projektia johdettiin kahden viikon välein kokoontuvassa projektiryhmässä, jonka muodostivat henkilöstön ja johdon edustajat. Hankkeen tuloksena ilmapiiri, luottamus, avoimuus ja yhteen hiileen puhaltaminen ovat parantuneet yrityksessä.

Yhteystiedot:
Tuotantopäällikkö Jussi Kivioja, puh.0500 527 173, jussi.kivioja@nakkilagroup.fi

Tuottavuuden pyöreä pöytä perustettiin 2007 työmarkkinakeskusjärjestöjen korkean tason elimeksi, jonka tarkoitus on tuottavuuden, työelämän laadun ja tuottavuusyhteistyön edistäminen ja näkyväksi tekeminen maassamme. Ryhmässä ovat edustettuina kaikki työmarkkinakeskusjärjestöt sekä näitä järjestöjä lähellä olevat tuottavuustoimijat.