Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Kulttuuripalveluilla kotouttaminen on tuloksellista – rahoitusta suunnattava käytännön toimintaan

Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry

Julkaistu: 29.01.2016 klo 13:35
Julkaisija: Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry

Kulttuuripalvelut ovat erinomainen väylä maahanmuuttajien kotouttamiseen, käy ilmi joulukuussa toteutetusta kyselytutkimuksesta. Suomessa on paljon jo käytännön tasolla hyviksi todettuja kotouttamisen toimintamalleja ja –ympäristöjä, ja erityisesti kulttuuripalvelut, kirjastot ja museot ovat tehneet alueellista kotouttamistoimintaa tuloksellisesti. Kotouttamista kulttuurin ja taiteen keinoin tekevät myös lukuisat paikalliset yhdistykset ja järjestöt.

Kyselyn kohderyhmänä olivat kunnissa ja yksityisellä sektorilla työskentelevät taide- ja kulttuurikentän ammattilaiset sekä kieliasiantuntijat. Suurin osa vastaajista on mukana kotouttamistoimissa työnsä kautta, mutta valtaosa on työnsä ohella myös vapaaehtois- tai harrastustoiminnassa.

Kulttuuripalveluiden tuottajat nostivat selkeästi esille tarpeen rakentaa yhteistyöverkostoja ja yhteisiä toimintamalleja. Lisäksi rahoitusta pitäisi suunnata enemmän käytännön toimintaan. Erittäin tärkeää olisi kuulla myös maahanmuuttajien omia toiveita ja tarpeita. Kyselyssä nousikin esille runsaasti käytännön työn kautta esille tulleita maahanmuuttajien toiveita. Monet ehdotuksista tukevat myös vaikeammin tavoitettavien maahanmuuttajanaisten mukaan saamista.

Kulttuuripalveluiden tuottajille ja asiantuntijoille järjestetään kevään aikana kerätyn tausta-aineiston pohjalta kaksi koulutusta, ensimmäinen Kouvolassa (viikolla 14) ja toinen Hämeenlinnassa (viikolla 16). Koulutuksien tarkoituksena on verkottaa alueellisia toimijoita ja käydä läpi toimintamalleja sekä antaa eväitä käytännön toteutukseen. Koulutuksissa yksi tärkeä painopiste on maahanmuuttajanaisten kotouttaminen ja toimintaan mukaan saaminen.

Kyselyn toteuttivat neljä akavalaista kulttuurialan ammattijärjestöä, Taiteen edistämiskeskus, Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Kuntaliitto.

Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry

Museoalan ammattiliitto MAL ry

Kuntien asiantuntijat KUMULA ry

Käännösalan asiantuntijat KAJ ry

Taiteen edistämiskeskus

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Suomen Kuntaliitto ry

Lisätiedot:

Kirsi Herala, toiminnanjohtaja /TAKU ry

puh. 040 511 1200 , kirsi.herala@taku.fi

Arja Laitinen, hankepäällikkö/Taiteen edistämiskeskus

puh. 0295 330 709 , arja.laitinen@minedu.fi

Kirsi Kaunisharju, kulttuuriasiainneuvos/Opetus- ja kulttuuriministeriö

puh. 0295 330 144, kirsi.kaunisharju@minedu.fi

Maija Lummepuro, kulttuuriasiainneuvos/Opetus- ja kulttuuriministeriö

puh. 0295 330 198, maija.lummepuro@minedu.fi

Johanna Selkee, erityisasiantuntija/Kuntaliitto

puh. 050 435 94

Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry on taide- ja kulttuurialalla työskentelevien ja alalle opiskelevien ammattijärjestö ja edustaa taide- ja kulttuurialan asiantuntemusta työelämän erityiskysymyksissä. TAKU ry on osa Akavaa ja Akavan Erityisaloja. TAKU ry edustaa yli 3400 jäsentä ja se on suurin akavalainen kulttuurialan järjestö.