Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Kotimaista työtä ulosliputetaan valtio-omisteisesta OpusCapitasta

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Kotimaista työtä ulosliputetaan valtio-omisteisesta OpusCapitasta

Julkaistu: 18.08.2015 klo 09:37
Julkaisija: Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU kritisoi Suomen Postin omistaman OpusCapitan suunnitelmia siirtää yhtiön Kuopion Finance and Accounting Outsourcing –yksikön tehtäviä Viroon. Yhtiö tavoittelee 16 henkilön irtisanomista siirtämällä osto- ja myyntireskontran prosesseja Kuopiosta Viroon, vaikka Kuopiossa tehdään ainoastaan Posti-konsernin asiakkuutta. Nykyisessä maan vaikeassa talous- ja työllisyystilanteessa valtio-omisteisen yhtiön toiminta on yhteiskuntavastuutonta ja moraalitonta.

- Inhimillisten pelkojen lisäksi henkilöstöllä on huoli myös asiakkaista.  Sen vuoksi täytyy muutoshankkeen perusteet, vaikutukset ja vaihtoehdot tutkia hyvin perusteellisesti ennen kuin mitään päätöksiä voidaan tehdä. Henkilöstön panos on tässä selvitystyössä neuvottelijoille ensiarvoisen tärkeää, toteaa pääluottamusmies Ossi Lillomäki.

Viime viikolla alkaneen yhteistoimintaneuvottelun piiriin kuuluu 25 vakituista työntekijää, jotka työskentelevät OpusCapitan Kuopion toimipisteessä. Yt-menettelyn myötä osalle henkilöstöä voi lisäksi aiheutua muutostarpeita nykyisiin työsopimuksiin toimenkuvan, työpaikan, toimipisteen tai muiden työsuhteen ehtojen osalta. Työsuhteen ehdot voivat muuttua olennaisestikin aiemmista. Neuvotteluiden arvioitu kesto on kuusi viikkoa.

Valtio-omisteinen OpusCapita siirsi kotimaista työtä halpatyömaihin viimeksi viime kesänä. Kirjanpito- ja palkanlaskentapalveluita tuottavassa Finance and Accounting (F&A) Services – yksiköstä Tampereelta siirrettiin Viroon 18 ja Puolaan 6 henkilön työt.

Ossi Lillomäki, pääluottamusmies, puh. 040 503 4301
Hannu Lahdenperä, pääluottamusmies, puh. 0400 496 626

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry on Postin henkilöstöä edustava työntekijä- ja toimihenkilöjärjestö. PAU:n jäseniä työskentelee myös muissa yrityksissä, G4S Cash Solution Oy:ssä ja Ahvenanmaan postissa, Posten Ålandissa. PAU on noin 30 000 jäsenellään alansa vahva edunvalvoja, joka ajaa jäsentensä taloudellisia, ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki