Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Kone- ja metallialalle halutaan tekijöitä

Kone- ja metallialalle halutaan tekijöitä

Julkaistu: 26.09.2014 klo 13:57
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Kone- ja metalliala on edelleen hyvin vahva toimiala Pohjois-Satakunnassa. Alan yritykset ja oppilaitokset ovat tehneet pitkään yhteistyötä ja yhdessä varmistaneet, että koulutus sekä työelämän tarpeet vastaavat toisiaan ja yritykset saavat osaavaa työvoimaa. Nyt näyttää siltä, että osaavan henkilökunnan saatavuus tulee tulevaisuudessa olemaan haasteellista.

Nuorten ja aikuisten hakeutuminen kone- ja metallialan koulutuksiin on romahtanut. Taloustilanteen parantuessa on vaarana, ettei uusia koulutettuja osaajia ole tarjolla.

– Kyllä se vääjäämättä tulee näkymään alan työvoimapulana taloustilanteen parantuessa, ellei nopeaa korjausliikettä saada tehtyä. Jos yritykset eivät saa tarvittaessa osaavaa henkilökuntaa, se on myös kasvun este. Koulutusalan heikko kiinnostavuus on uhka kone- ja metallialalla niin Pohjois-Satakunnassa, maakunnassa kuin koko maassa, toteaa Pohjois-Satakunnan Kehittämiskeskuksen toimitusjohtaja Marko Rajamäki.

Pohjois-Satakunnan metallialan neuvottelukunta on jättänyt asiasta kannanoton satakuntalaisille kansanedustajille. Kannanotossa toivotaan, että valtiovalta kiinnittäisi alan koulutusongelmaan huomiota ja käynnistäisi toimenpiteitä tilanteen paranemiseksi.

Metallialan neuvottelukunta koostuu Sataedun metallialan koulutushenkilöstöstä, yrittäjistä ja yritysten edustajista sekä elinkeinoelämän kehittäjistä.

Pohjois-Satakunnan Kehittämiskeskus Oy: Marko Rajamäki, marko.rajamäki@pskk.fi, puh. 040 717 7578
Sataedu: Jouko Koivumäki, jouko.koivumaki@sataedu.fi, puh. 040 1994240