Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Kokoomusnaisten Toivakka: Tasa-arvo alkaa asenteista

Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten Toivakka: Tasa-arvo alkaa asenteista

Julkaistu: 20.02.2014 klo 10:00
Julkaisija: Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Lenita Toivakka on surullinen viime päivinä kuulluista asenteellisista puheenvuoroista sukupuolten välisestä tasa-arvosta ja vähemmistöjen oikeuksista. Toivakan mukaan ne osoittavat, että tasa-arvoisen yhteiskunnan eteen on vielä paljon työtä tehtävänä.

"On erittäin vahingollista, että pahimmat tasa-arvoa nakertavat puheenvuorot on viime päivinä kuultu lainsäätäjien suusta, Toivakka painottaa. ''Nämä lausunnot antavat helposti oikeutuksen koveneviin asenteisiin ja syrjintään myös muualla yhteiskunnassa," Toivakka pelkää.

Toivakka muistuttaa, että pienenä kansakuntana Suomi tarvitsee kaikki osaajansa osallistumaan tasa-arvoisina yhteiskunnan rakentamiseen. "Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa jättä ketään ulkopuolelle," hän muistuttaa.

Moniarvoisessa yhteiskunnassa yhteiskunnan tärkein tehtävä on mahdollistaa mahdollisimman monia vaihtoehtoja ihmisten päättää omasta arjestaan. Toivakka onkin huolissaan siitä, että ihmisiä halutaan lokeroida erilaisiin karsinoihin ja toisenlaisten elämänvalintojen sietäminen on monille tuskallisen vaikeaa. Toivakka muistuttaa, etteivät erilaiset elämänpolut ole keneltäkään pois.

Toivakka vetoaa kollegoihinsa, että tänään tasa-arvoisesta avioliittolaista käytävässä kansalaisaloitekeskustelussa kuultaisiin omasta vakaumuksesta riippumatta asiallista ja ihmisarvoa kunnioittavaa keskustelua. "Samaa toivon myös  viime päivinä käytyyn keskusteltuun naisten asemasta työelämässä. Naisen paikka on siellä, missä nainen itse haluaa olla - Tätä ei pitäisi lainsäädännön tai ennakkoasenteiden määrittää. Tasa-arvossakin asenne ratkaisee,'' Toivakka päättää.

Lenita Toivakka, puheenjohtaja

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon