Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Kokoomusnaisten Toivakka huolissaan ikääntyvien asemasta työmarkkinoilla

Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten Toivakka huolissaan ikääntyvien asemasta työmarkkinoilla

Julkaistu: 23.01.2014 klo 14:49
Julkaisija: Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Lenita Toivakka pitää ikääntyvien asemaa työmarkkinoilla esteenä työurien pidentämiselle. Toivakka huomauttaa, että jo 50-vuotiaiden on Suomessa vaikeaa saada uutta työtä työttömäksi jouduttuaan. Toivakka muistuttaa, että huoltosuhteen heiketessä meillä ei ole varaa siihen, että koko ajan hupenevasta työikäisten joukosta ei kelpaa työhön kaikkein kokenein väki.

”Työnteko on jokamiehen oikeus, johon ei voi olla parasta ennen –päiväystä eikä yhtä oikeaa ikää. Terveessä työyhteisössä tarvitaan ja arvostetaan kaikenikäisiä,” Toivakka sanoo.

Toivakka muistuttaa, että eläkeiän nostamisella ei saavuteta muuta kuin lisää työttömyysvuosia, ellei ikääntyvien arvostuksessa työntekijöinä tapahdu muutosta. Toivakan mukaan tarvitaan asennemuutosta ja johtamisen ryhtiliikettä, jotta suomalaisilla työpaikoilla huomioidaan nykyistä paremmin eri-ikäiset työntekijät. Toivakka haluaakin työpaikoille ikäohjelmia, joilla mahdollistetaan työn uudelleen järjestelyt ja työajan joustot.

”Kyllä vanhempikin koirakin oppii uusia temppuja, jos siihen annetaan mahdollisuus. Kokemus on kuitenkin sellainen voimavara työelämässä, mitä ei voi oppia kuin iän myötä,” Toivakka sanoo

Toivakka puhui tänään ikäjohtamisen seminaarissa Mikkelissä. Taustalla on hallituksen työelämä 2020-hanke, jonka tavoitteena on nostaa Suomen työelämä Euroopan parhaaksi vuoteen 2020 mennessä.

Lenita Toivakka, puheenjohtaja

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon