Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Kesätöiden perehdytyksessä petraamista – vastuu koko työyhteisöllä

T-Media

Kesätöiden perehdytyksessä petraamista – vastuu koko työyhteisöllä

Julkaistu: 01.06.2016 klo 11:00
Julkaisija: T-Media

Hyvä perehdyttäminen on onnistuneen kesätyökokemuksen perusta. Viime vuoden Vastuullinen kesäduuni -tutkimus paljasti, että vain alle puolet kesätyöntekijöistä koki tulleensa hyvin perehdytetyiksi.

Koulujen kevätjuhlat lähestyvät ja kesätyökausi on jälleen alkamaisillaan niin pienissä kuin suurissakin yrityksissä ja organisaatioissa.

– Nyt kun innokkaat, idearikkaat ja energiset kesätyöntekijät saapuvat työpaikoille, on tärkeää ottaa heidät vastaan tasavertaisina työkavereina, Vastuullinen kesäduuni 2016 -kampanjan suojelija ja Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio muistuttaa.

– Kun perehdyttäminen on selkeästi vastuutettu, nuori pääsee nopeasti mukaan työrytmiin ja tietää mitä häneltä odotetaan.

Hyvä kesätyönantaja huomioi kesätyöläisen taidot ja antaa palautetta

Kesätyösuhteessa nuoren perehdytys ei lopu ensimmäiseen työpäivään, vaan jatkuu läpi kesän. Parhaimmillaan kesätyö opettaa nuorelle itsenäisyyttä ja vastuunkantoa, ja auttaa löytämään omia vahvuuksia.

– Kesätyön kehittämiskohteina on noussut esille myös säännöllisen palautteen antaminen sekä kyky hyödyntää nuoren taitoja, kampanjan vetäjä Päivi Salminen-Kultanen kertaa viimekesäisiä tutkimustuloksia.

Tutkimus paljasti myös, että hyvän kesätyökokemuksen taustalla on koko työyhteisön panos.

– Parhaiten arvioiduissa kesätyöpaikoissa koko työyhteisö toimi hyvän kesätyön periaatteiden mukaan ja otti nuoren tasavertaisesti osaksi työtiimiä, Salminen-Kultanen toteaa.

Vastuullisen kesätyön periaatteet ovat hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka ja kirjallinen työsopimus ja -todistus.

Vastuullinen kesäduuni on Taloudellinen tiedotustoimisto TAT:in ja T-Median luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajia tarjoamaan nuorille laadukkaampia kesätyökokemuksia. Pääkumppaneita ovat Sonera, Nokia, RAY ja Oikotie Työpaikat. Kampanjassa on mukana jo 326 vastuullista työnantajaa ja Vastuullisia kesätyöpaikkoja on kesäksi tarjolla yli 50 000!

Vinkkejä onnistuneeseen kesätyökokemukseen www.kesaduuni.org ja Vastuullisen työnantajan toimintaopas. Lisätietoa Vastuullinen Kesäduuni 2015 -tutkimuksesta.

Päivi Salminen-Kultanen
Projektijohtaja Vastuullinen kesäduuni 2016 -kampanja
T-Media Oy
M. 040 727 9717
paivi.salminen-kultanen@t-media.fi

T-Media on maineen ja sidosryhmäsuhteiden mittaamiseen ja kehittämiseen erikoistunut tutkimus- ja viestintäyhtiö.
www.t-media.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon