Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Joustoa ja tehoa julkisen sektorin ohjelmistokehitykseen – Vincit ja SPR yhteistyössä

Vincit Oy

Julkaistu: 26.03.2015 klo 09:00
Julkaisija: Vincit Oy

Hiljattain julkiselle sektorille toimintaansa laajentanut Vincit Oy on napannut voiton Punaisen Ristin Vapaaehtoisen pelastuspalvelun toiminnanohjausjärjestelmän kilpailutuksessa. Voiton Vincitille toivat kokeneet asiantuntijat ja ketterät ohjelmistokehityksen menetelmät. Julkisella sektorilla ohjelmistoratkaisun joustavuus ja edullisuus ovat nyt erityisen tärkeitä tekijöitä.

SPR:n Vapaaehtoisen pelastuspalvelu Vapepan uusi Ohjaamme Toimintaa -järjestelmä (OHTO) valmistuu parhaillaan vauhdilla Vincitin asiantuntijoiden käsissä. Järjestelmää työstetään ketterän kehityksen menetelmällä ja avoimeen lähdekoodiin perustuen. Järjestelmä kehitetään yhteistyössä käyttäjien kanssa ja ohjelmistoa pystytään myöhemmin täydentämään käyttäjien tarpeiden muuttuessa.

”Ketterä kehitys on nykyaikainen ja tehokas tapa tehdä asiakaskohtaisia ohjelmistoja – työn touhuun päästään välittömästi eikä aikaa kulu turhaan suunnittelu- ja määrittelytyöhön. OHTOsta ensimmäinen versio julkaistiin testiryhmän käyttöön jo tammikuussa, ja sen jälkeen järjestelmästä on julkaistu uusi kehitysversio kahden viikon välein. Uudessa versiossa on uusien toiminnallisuuksien lisäksi myös paranneltu edellisiä toiminnallisuuksia käyttäjien palautteen perusteella. Näin varmistetaan, että järjestelmä vastaa käyttäjiensä, eli Vapepan vapaaehtoisten, tarpeita”, kertoo Vincitin asiakkuusjohtaja Petri Suhonen.

Avoin lähdekoodi antaa etumatkaa myös tuleville projekteille

Vapepan OHTO-järjestelmä perustuu avoimeen lähdekoodiin, joten järjestelmään kehitettyjä toiminnallisuuksia voidaan hyödyntää myöhemmin myös muiden organisaatioiden järjestelmäkehityksessä. ”Lisensioitujen asiakaskohtaisten sovellusten ajan pitäisi olla jo ohi. Etenkin julkisella sektorilla toiminnan ja järjestelmien tehokas ja edullinen kehitys vaatii sitä, ettei työtä aloiteta aina nollasta. Yhdelle organisaatiolle tehdyn kehitystyön tuloksia pitäisi rohkeasti hyödyntää myös muiden organisaatioiden kehitystyön pohjana”, Suhonen linjaa.

Vapepan vapaaehtoiset saavat OHTOn käyttöönsä tänä syksynä. OHTO korvaa Vapepan nykyiset verkkosivut ja valmiustietokannan. Järjestelmä mahdollistaa myös paikkatiedon paremman hyödyntämisen. Avoimen lähdekoodin ansiosta OHTO on helposti laajennettavissa kasvamaan järjestön uusien tarpeiden mukana.

Vincit Oy
Asiakkuusjohtaja Petri Suhonen
petri.suhonen@vincit.fi

--