Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Joka viides säästää ravintoloissa käymisestä pikkujoulukaudella

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Joka viides säästää ravintoloissa käymisestä pikkujoulukaudella

Julkaistu: 22.12.2014 klo 10:58
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Nuorista joka neljäs käyttää ravintolapalveluita marras-joulukuussa vähemmän kuin vuosi sitten, ilmenee TNS Gallupin tutkimuksesta. Palvelualojen ammattiliiton ekonomisti Sampsa Hamarilan mukaan taustalla on suhdannevaihteluiden aiheuttama epävarmuus.

Joka viides suomalainen vähentää ravintolapalveluiden käyttöä marras-joulukuussa vuodentakaisesta, selviää TNS Gallupin PAMille tekemästä haastattelututkimuksesta. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen omaavista sekä 25–34 -vuotiaista jopa joka neljäs vähentää ravintolapalveluiden käyttöä.

PAMin ekonomisti Sampsa Hamarilan mukaan suhdannevaihtelut kohtelevat kurjimmin nuoria, joilla on usein vähemmän koulutusta. Nuoret ovat myös useammin osa-aikatyössä. Kaikista työllisistä alle 35-vuotiaita on reilut 30 prosenttia, mutta osa-aikatyöntekijöistä lähes puolet on alle 35-vuotiaita.

- Tulokset ovat linjassa myös PAMin keräämän työntekijäbarometrin tulosten kanssa. Sen mukaan palvelualojen työntekijöiden kokema työttömyyden uhka on lisääntynyt viimeisellä vuosineljänneksellä. Samaan aikaan myös työntekijöiden huolet oman taloutensa suhteen ovat lisääntyneet, mikä saattaa osaltaan vaikuttaa varovaisuuteen kuluttamisessa, Hamarila toteaa.

TNS Gallupin haastattelut tehtiin 1-11.12. välisenä aikana. Joukko (1 001 vastaajaa) edustaa Suomen 15–79 -vuotiasta väestöä (pl. Ahvenanmaa).

PAMin työntekijäbarometrin vastaukset kerättiin 1.-15.12. Kyselyyn vastasi 154 jäsentä.

PAMin työntekijäbarometrin vastaukset

Sampsa Hamarila, ekonomisti, puh. 020 774 2242

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon