Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Itella ampuu hallinnon irtisanomisilla omaan jalkaan

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Itella ampuu hallinnon irtisanomisilla omaan jalkaan

Julkaistu: 10.10.2014 klo 13:40
Julkaisija: Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU arvostelee voimakkaasti Itellan hallinnollisten ja tuotannon suunnittelu- ja esimiestehtävien irtisanomisia. Kuinka ylimitoitettujen irtisanomisten jälkeen pystytään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin? Irtisanomiset vaikeuttavat työn organisointia ja johtamista. Tästä kärsivät viime kädessä Itellan asiakkaat ja henkilöstö.

- Pelkään, että irtisanomisilla on vaikutuksia erityisesti yrityksiin ja tuotannon esimiehiin. Jäljelle jäävien toimihenkilöiden tehtäväkokonaisuudet ja vastuut ovat vielä epäselviä. Rankkaa tulee olemaan, toteaa Itellan valtakunnallinen pääluottamusmies Mirja Sandberg.

Itella toistamassa kevään virheitä

Itella näyttää tekevän hallinnon irtisanomisissa saman virheen, kuin aiemmin keväällä perusjakelussa. Henkilöstöä jouduttiin ottamaan takaisin töihin, kun huomattiin, että irtisanomiset oli ylimitoitettu.

Itellan irtisanomisaalto on pyyhkinyt henkilöstön yli pitkin vuotta. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on erittäin huolissaan toimihenkilöiden ja työntekijöiden jaksamisesta. Nähtävissä on, että henkilöstövähennyksillä ja niistä johtuvilla työn kuormittavuuden kasvulla työnantaja vaarantaa työntekijöiden terveyden, työturvallisuuden, työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen.

PAUn neuvottelema muutosturva auttaa irtisanottavia

Viime syksynä postialan työehtoneuvotteluissa liiton jäsenet saavuttivat kaikille muutosturvakokonaisuuden, josta on apua irtisanomistilanteissa. Muutosturva pitää sisällään muun muassa työsuhteen kestoon suhteutetun rahallisen, enimmillään kuuden kuukauden palkkaa vastaavan kertakorvauksen.

Mirja Sandberg, Itellan toimihenkilöiden valtakunnallinen pääluottamusmies, puh: 0400 623 575

Heidi Nieminen, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry, puheenjohtaja, puh: 050 340 3217

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki