Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Hallitusohjelma heikentää tasa-arvoa

Hallitusohjelma heikentää tasa-arvoa

Julkaistu: 30.05.2015 klo 13:29
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Palvelualojen ammattiliitto PAMin  2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen arvostelee Sipilän hallituksen linjauksia naisvaltaisia aloja syrjiväksi. Hän pitää nyt välttämättömänä ammattiliittojen yhteistyön tiivistämistä.

- Pääministeri Sipilä läimii varsinkin palvelualoilla työssä olevia naisia märällä rätillä. Esimerkiksi  pätkätöiden ja työsuhdeturvan osalta hallitusohjelma siirtäisi monia asioita kolmekymmentä vuotta taaksepäin. Hallituksen muodostajien miesvaltaisuus näkyy selvästi ohjelmassa, jossa poljetaan työelämässä olevia naisia. Hallituksen yksi S-kirjain viittaisikin sovinistiseen suuntaan, toteaa Julkunen.

- Hallitusohjelmassa halutaan lisätä paikallista sopimista muun muassa palkkojen, työaikojen ja työsuhteen purkamisen osalta. Toteutuessaan tämä merkitsisi, että puolet naisvaltaisten palvelualojen työntekijöistä olisivat täysin työnantajan armoilla sopimuksia tehdessä, koska heillä ei ole työntekijöiden valitsemaa luottamusmiestä. Tämäkö on hallituksen tavoite, kysyy Julkunen.

- Naisvaltaisia aloja poljetaan myös pidentämällä koeaikoja ja poistamalla alle vuoden kestäviltä määräaikaisilta sopimuksilta perustelupakko. Nämä muutokset mahdollistaisivat työnantajien härskin keinottelun, kun jo nyt palvelualojen työpaikoilla poljetaan osa-aikaisten oikeutta lisätyöhön ja korvataan vakituista henkilökuntaa vuokratyöntekijöillä.

Julkunen ihmettelee myös hallitusohjelman kirjausta kauppojen aukiolon laajentamisesta, onhan Suomessa nyt jo erittäin laajat aukiolot. Hän näkeekin Sipilän haluavan vain kaupat auki juhlapyhiksi, joka pakottaisi kaupan alan äidit kotoa töihin. Julkunen haluaa nyt ay-liikkeen tiivistävän yhteistyötään.

- Ammattiyhdistysliikkeen on otettava vahvempi rooli työpaikoilla ja osoitetta siellä voimansa. Nyt siis tarvitaan ammattiliittojen saumatonta yhteistyötä. Hallitusohjelma on uhkailun ohjelma ja se ennustaa kilpailua siitä, kumman hallituksen, 1990-luvun alun Ahon hallituksen vai Sipilän hallituksen aikana työntekijöiden lippurivistöt liehuvat useammin toreilla, ennustaa Julkunen.

Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki