Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Filatov: Sanelu ja kiristys eivät kuulu 2000-luvun työelämään

SDP Tiedotus

Filatov: Sanelu ja kiristys eivät kuulu 2000-luvun työelämään

Julkaistu: 06.06.2015 klo 10:09
Julkaisija: SDP Tiedotus

Tarja Filatovin (sd.) vaatii hallitusta luopumaan sanelusta ja siirtymään laajempien tuottavuuslääkkeiden valikoimaan sekä aitoon neuvotteluun myös työntekijäpuolen kanssa. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Filatov huomautti puheessaan Forssan Pumpulienkeli-tapahtumassa lauantaina, että maailmassa käydään kovaa kilpailua siitä, minne korkean osaamisen ja korkean tuottavuuden työpaikat sijoittuvat.

- Suomi ei voi kilpailla hinnalla tai massatuotannolla. Meidän on oltava osaavampia ja fiksumpia, SDP:n kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov sanoo.

Filatovin mukaan Sosialidemokraatit kannattavat yhteiskuntasopimusta, mutta eivät hyväksy hallituksen kiristysruuvia, jolla sopimusta yritetään puristaa kasaan.

- Kiristäminen ei kuulu 2000-luvun neuvottelukulttuuriin. Sopiminen ja sanelu ovat aivan eri asioita, Filatov sanoo.

Filatov muistuttaa, että kilpailukykyä määrittävät tulevaisuudessa todennäköisesti tuotteen ja palvelun laatu, hinta, haluttavuus ja toimitusvarmuus.

- Tuottavuusloikkaa ei tehdä työntekijöiden asemaa heikentämällä, vaikka maltillinen pitkäkestoinen sopimus on tarpeen viennin kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Työhyvinvoinnin ja tuottavuuden samanaikainen nostaminen on mahdollista, sen osoittavat lukuisat työyhteisöjen kehittämishankkeet.

Filatovin mukaan uutta luovat yritykset rakentuvat innostuksen ja työn imun varaan. Työyhteisöihin, jotka ottavat huomioon ihmisen ajattelevana ja tuntevana olentona.

- Jos ihminen nähdään koneenomaisena tuotannontekijänä, hävitetään uutta luovan työn mahdollisuus, Filatov muistuttaa.

- Työn imuun liittyvät tutkimukset osoittavat, että organisaation rakenne selittää vain osan työn imun vaihtelusta. Samoin taloudelliset tekijät, läpikäydyt muutokset, työntekijän työsuhteen muoto tai ikä ei ole ratkaisevaa. Työn kehittävyys, ihmisten hyvinvointi, kehitysmahdollisuudet huomioiva johtaminen, työtovereiden ystävällisyys, työyhteisön uudistushalukkuus ja työkulttuuri saavat työntekijän rakentamaan työstään mielekkään, voimavaraistavan ja innovatiivisen. Menestyvän.

Lisätietoja: Tarja Filatov, 050 511 3112