Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Demariopiskelijat: Työeläkemaksuja korotettava välittömästi

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Demariopiskelijat: Työeläkemaksuja korotettava välittömästi

Julkaistu: 09.03.2012 klo 12:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Kannanotto 9.3.2012

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry vaatii toimia Suomen työeläkejärjestelmän rahoituksen vahvistamiseksi. Mikäli työeläkemaksuja ei koroteta välittömästi, tulee nuorten ikäluokkien taakka kasvamaan kohtuuttomasti.

"Työeläkemaksut on yksiselitteisesti nostettava kestävälle tasolle. Suurten ikäluokkien on tunnustettava vastuunsa pienempien ikäluokkien hyvinvoinnista", toteaa demariopiskelijoiden puheenjohtaja Sarita Niemi. "Hyvinvointivaltion on pidettävä kiinni lupauksesta kohtuullisesta toimeentulosta työmarkkina-asemasta riippumatta", Niemi jatkaa.

Arvioiden mukaan työeläkemaksuja pitää nostaa vuoteen 2025 mennessä 4-6 prosenttiyksikköä, jotta eläkelupauksesta selvitään. Taantumukselliset voimat eivät ole kuitenkaan halukkaita tekemään asialle mitään. Ongelman lykkääminen tulevaisuuteen vain pahentaa tilannetta ja lisää eläkemaksun korotuspaineita nuorille ikäluokille.

Niemen mukaan vitkuttelulle on laitettava piste. "Mitä pidempään työeläkemaksujen noston kanssa aikaillaan, sitä pahemmin eläkepommi räjähtää nuorten silmille. Päättäjien on noustava eläkepoteroista ja suunnattava katse lyhyen aikavälin poliittisten hyötyjen sijaan tulevaisuuteen", Niemi painottaa.'

Lisätiedot:

Sarita Niemi, puheenjohtaja, Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry, puh. 045-112 9299

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. http://www.sonk.fi/