Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Älykäs Oulu puristaa bisnesideoista timantteja

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Älykäs Oulu puristaa bisnesideoista timantteja

Julkaistu: 24.06.2014 klo 07:30
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Teknologiakaupunki Oulussa on positiivinen pöhinä päällä. Nokian irtisanomisten jälkeen kaupunki lähti aktiivisesti luomaan uutta elinkeino­toimintaa vahvalle osaamispohjalle. Uusien aluevaltauksien myötä teknologiakaupungista on syntymässä liiketoimintakaupunki, joka vie huippuluokan osaamista kansainvälisille markkinoille.

Konsernipalveluiden kehittämisjohtaja Timo Nousiainen kertoo, että Oulu on valittu satojen hakijoiden joukosta maailman seitsemän älykkäimmän kaupungin joukkoon. Älykkäällä kaupungilla on verkostot kunnossa, paljon vahvaa osaamista ja uusia alan yrityksiä sekä käytössään runsaasti teknisiä sovelluksia.

Kilpailun myötä Ouluun on tullut paljon yhteydenottoja ja uusia verkostoja. Taustalla on Oulun kaupungin, Oulun yliopiston, Oamkin, VTT:n ja Technopolis Oyj:n muodostama innovaatioallianssi, jossa sovitaan tavoitteista, toiminnan ja infran kehittämisestä sekä kaupunkilaisten vaikutusmahdollisuuksien lisäämisestä.

Nousiaisen mukaan älykkäässä kaupungissa kaupunkilaiset ovat aktiivisia toimijoita ja sinne houkutellaan pääomia ja ihmisiä globaalisti.

– Älykäs kaupunki luo mahdollisuuksia. Hyvänä esimerkkinä on maailman suurin avoin langaton ja maksuton internet-verkko PanOULU. Sillä on parhaimmillaan käyttäjiä 10 000 päivässä. Käyttö on kuusinkertaistunut kymmenessä vuodessa, ja verkkoa päivitetään parhaillaan.

Lupa epäonnistua lue lisää
Kolmiulotteista asemakaavasuunnittelua lue lisää
Game Lab puristaa ideoista yrityksiä

Lisätietoa ja yhteydenotot: http://bit.ly/1hTaVb9