Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » ABB:n pääluottamusmieskiista on sovittu

ABB:n pääluottamusmieskiista on sovittu

Julkaistu: 10.12.2014 klo 14:46
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

ABB:n pääluottamusmiehen työsuhteen päättymistä koskeva kiista on sovittu Metalliliiton ja Teknologiateollisuuden myötävaikutuksella. Paikalliset osapuolet ovat hyväksyneet työsuhteen päättymiseen liittyvät ehdot.

Ratkenneen kiistan osapuolet eivät halua julkistaa sopimuksen sisältöä.

Teknologiateollisuus korostaa toimivan paikallisen neuvottelujärjestelmän merkitystä ja panostaa vahvasti sen kehittämiseen jatkossa.

"Pidämme tärkeänä sitä, että paikalliseen työehtosopimuksen toteuttamiseen liittyvä neuvottelujärjestelmä toimii hyvin. Pääluottamusmiehellä on keskeinen rooli työehtosopimuksen soveltamisessa", Teknologiateollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen sanoo.

"Painotamme, että kyseinen työsuhteen päättäminen on yksittäistapaus. Teknologiateollisuus jäsenyrityksineen kunnioittaa jatkossakin luottamusmiesjärjestelmää."

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 50 prosentista Suomen viennistä ja 75 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan lähes 280 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.