Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » 4000 ruumista avauspotkuun

Kutsu.
Julkaistu: 10.06.2014 klo 12:33
Julkaisija: Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK Ry

Miten saada urheilubisnes ja suurkisojen järjestäjät kunnioittamaan työntekijöiden oikeuksia?

Qatarissa järjestettävät jalkapallon maailmanmestaruuskisat potkaistaan käyntiin kahdeksan vuoden kuluttua kesällä 2022, mutta jo nyt tapahtuma rikkoo ennätyksiä. Laskentatavasta riippuen 900-1200 siirtotyöläistä on kuollut kisoihin liittyvissä rakennustöissä siitä lähtien, kun FIFA myönsi Qatarille kisojen isännyyden. Jos mikään ei muutu, jalkapallokisojen rakennustyöt ehtivät avauspotkuun mennessä viedä hengen kaikkiaan 4000 siirtotyöläiseltä, ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC arvioi.

Miten on mahdollista, että jalkapallon MM-kisat omistava FIFA myöntää kisaisännyyden ja teettää kisojen rakennustyöt maalla, jonka työmarkkinat perustuvat orjatyönomaiseen kafala-järjestelmään ja oikeudettoman siirtotyövoiman käyttöön? Miten työntekijöiden oikeudet toteutuivat Etelä-Afrikassa 2010 ja nyt kisoja isännöivässä Brasiliassa - mitä ammattiliitot pystyivät tekemään työolojen parantamiseksi?

Kuka pystyy estämään uudet kuolonuhrit Qatarin kisojen rakennustyömailla – ja mitä reilujen kisojen järjestäminen urheilubisnekseltä vaatisi?

Kysymyksiä pohtii

SASKin teemaseminaari urheilubisneksestä ja työntekijöiden oikeuksista keskiviikkona 11. kesäkuuta klo 10-12 Helsingissä. Mukana keskustelussa mm. Atik Ismail.

Paikka: SASKin toimistotalon auditorio, Lintulahdenkatu 10 (Sörnäinen) (kts. saapumisohjeet täältä)

Seminaariin voi ilmoittautua SASKin nettisivuilla osoitteessa www.sask.fi/tulossa. Seminaari on kaikille avoin ja maksuton.

Tervetuloa keskustelemaan!

Lisätietoja antaa:

Viestintäpäällikkö Jukka Pääkkönen (jukka@sask.fi), p. 040 521 4478

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK on suomalaisen ay-liikkeen kehitysyhteistyöjärjestö, jonka hankkeiden kautta kehittyvien maiden ammattiliittoja autetaan vahvismaan verkostojaan, parantamaan osaamistaan ja puolustamaan tehokkaammin jäsentensä oikeuksia. Verkkosivut: www.sask.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki