Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » 24 tilitoimistoa auktorisoitiin

24 tilitoimistoa auktorisoitiin

Julkaistu: 20.05.2015 klo 08:30
Julkaisija: Suomen Taloushallintoliitto ry

Tilitoimistojen valvontaa ja auktorisointia hoitaa Suomessa Taloushallintoliiton yhteydessä toimiva Tili-instituuttisäätiö.

Säätiö auktorisoi tällä viikolla 24 uutta tilitoimistoa. Nyt Suomessa on yhteensä 754 tilitoimistojen auktorisoitua toimipaikkaa.

Auktorisoidut tilitoimistot kasvavat, ammattilaisista pulaa

Tili-instituuttisäätiön asiamies ja Taloushallintoliiton toimitusjohtaja Juha Ahvenniemi korostaa, että tilitoimistoala kasvaa ja voi hyvin.

- Kirjanpito- ja tilinpäätöspalveluiden toimialan liikevaihto kasvoi 3 % vuonna 2014 Tilastokeskuksen mukaan. Auktorisoitujen toimijoiden liikevaihto on kasvanut selvästi enemmän kuin alan keskimäärin, toteaa Juha Ahvenniemi.

- Tänä päivänä auktorisoidut tilitoimistot työllistävät jo yli puolet koko alan työvoimasta ja auktorisoidut toimipaikat ovat henkilömäärällä mitattuna alan keskiarvoa suurempia, Ahvenniemi toteaa.

- Toimialalla on menossa raju rakennemuutos. Digitalisaatio tulee korvaamaan manuaalista työtä ja osa rutiinityöstä poistuu, mutta samaan aikaan yritykset ulkoistavat taloushallintoa, palkkahallintoa ja muita tukipalveluita yhä enemmän. Tilitoimistojen pitää pystyä vastaamaan kysyntään ja tarjoamaan entistä laajempaa osaamista asiakkaiden talouden hallinnan tueksi. Ala tarvitseekin paljon lisää taloushallinnon ja yritystalouden ammattilaisia lähivuosina, Ahvenniemi korostaa.

Kaikki Taloushallintoliiton jäsentoimistot tarkastetaan ennen hyväksymistä ja jäsenyyden aikana säännöllisesti. Auktorisointi edellyttää, että tilitoimistossa huolehditaan ammattitaidon ylläpidosta ja että tilitoimisto noudattaa hyvää tilitoimistotapaa ja liiton toimialastandardia.

- Auktorisoitu Taloushallintoliiton jäsen -merkki varmistaa, että tilitoimistosta saa laadukasta ja eettisten toimintaperiaatteiden mukaista palvelua, Ahvenniemi muistuttaa.

Uusille auktorisoiduille tilitoimistoille jaetaan todistus auktorisoinnista Taloushallintoliiton Kesäpäivillä 9.6.2015 Tampereella.

Kaikki auktorisoidut jäsentoimistot löytyvät Taloushallintoliiton tilitoimistohausta: http://www.taloushallintoliitto.fi/tilitoimistot/tilitoimistohaku/

Juha Ahvenniemi, toimitusjohtaja, Suomen Taloushallintoliitto, p. 040 7669291

Yritystili Finland Oy

Espoo

Taloushallintoliitto pähkinänkuoressa

Taloushallintoliitto TAL on taloushallinnon palveluja tarjoavien auktorisoitujen tilitoimistojen ja konsulttiyritysten valtakunnallinen toimialajärjestö. Liitto edustaa noin 800 auktorisoitua taloushallinnon yritystä. Jäsenyritykset hoitavat yli 130 000 yrityksen ja yhteisön taloushallintoa ja noin 50 000 yrityksen palkkahallintoa.

Auktorisointijärjestelmä ja määräajoin suoritettavat tarkastukset varmistavat tilitoimiston laadun ja osaamisen tason. Auktorisoitu Taloushallintoliiton jäsen -merkki on selkein todiste asiantuntemuksesta. Liiton jäsenyritykset tarjoavat kirjanpidon, verotuksen, palkkahallinnon, talouden ja laskennan, rahoituksen ja yrityskauppakonsultoinnin, talousjohtamisen, koulutuksen sekä tietotekniikan palveluja erityisesti pk-yrityksille.

www.taloushallintoliitto.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon