Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Verkkoriskit huolestuttavat mutta eivät vähennä verkon käyttöä

Ericsson

Verkkoriskit huolestuttavat mutta eivät vähennä verkon käyttöä

Julkaistu: 14.05.2014 klo 08:00
Julkaisija: Ericsson

Älypuhelinten käytön kasvaessa kuluttajat tulevat yhä tietoisimmiksi verkon vaaroista. Ericssonin alkuvuodesta julkaistun Privacy, Security And Safety Online -raportin mukaan 70 prosenttia internetin käyttäjistä on huolissaan erilaisista verkon turvallisuusongelmista, esimerkiksi viruksista ja huijauksista. 59 prosenttia on huolissaan myös verkon valvonnasta ja 56 prosenttia yksityisyyteen liittyvistä kysymyksistä. Ericssonin tutkimus toteutettiin verkkokyselyillä kuudella markkinalla eri puolella maailmaa.

”Samankaltaisia trendejä voidaan tunnistaa myös Suomessa. Yksityisyys- ja turvallisuusasiat puhuttavat myös meillä. Tällä puolestaan on suora vaikutus ihmisten verkon käyttöön sekä asenteisiin internetiä kohtaan. Verkon käyttöä ei kuitenkaan tahdota lopettaa tai vähentää. Käyttäjät ovat nyt entistä valveutuneempia ja miettivät tarkemmin, miten verkkoa käyttävät ja minkälaisen jäljen sinne jättävät”, kertoo osastopäällikkö Anu Puhakainen Ericssonin Security Consulting -yksiköstä.

Näin käyttäjät suhtautuvat verkon riskeihin:

1. Huoli yksityisyydestä ei vähennä verkon käyttöä.
    68 prosenttia verkon käyttäjistä on tuntenut epävarmuutta siitä, että ilmaisee mielipiteitään internetissä. Tämä huoli ei silti vähennä aktiivisuutta internetissä. Vain 4 prosenttia käyttäjistä sanoo, että yksityisyyteen liittyvät kysymykset vähentävät heidän internetin käyttöään.
  2. Verkossa esiinnytään omana itsenään.
    89 prosenttia ilmoittavaa oikeat henkilötietonsa rekisteröityessään erilaisille verkkosivuille. Lisäksi 81 prosenttia käyttää oikeita tietojaan, kun kommentoi asioita tai ilmaisee henkilökohtaisia mielipiteitään verkossa.
  3. Riskejä hallitaan selviytymisstrategioilla.
    Epävarmuus verkkoriskien arvioinnissa johtaa selviytymisstrategioihin, joita 93 prosenttia sanoo käyttävänsä. 58 prosenttia on varovaisia siinä, millä verkkosivuilla käy. 53 prosenttia välttää henkilökohtaisten tietojen luovuttamista verkossa. Toisaalta kuitenkin 89 prosenttia jakaa henkilökohtaisia tietojaan ja mielipiteitään verkossa vähintään viikoittain.
  4. Moderointi ja sensurointi hyväksytään.
    Internetin vapautta kannatetaan vahvasti, mutta käyttäjät ovat tietoisia myös kunnianloukkauksen riskeistä verkossa. Siksi myös verkkosivujen moderointi saa kannatusta, jotta henkilökohtaiset uhkaukset, kiusaaminen ja kunnianloukkaukset voitaisiin estää. Jopa 80 prosenttia pitää henkilökohtaisten uhkauksien sensurointia verkossa hyväksyttävänä.

Ericssonin tutkimus toteutettiin verkkokyselyillä, johon osallistui yhteensä 3 311 henkilöä Yhdysvalloista, Meksikosta, Ruotsista, Egyptistä, Pakistanista ja Thaimaasta. Ericsson ConsumerLab on tutkinut viestintäteknologioihin liittyen kuluttajien asenteita ja toimintaa lähes 20 vuotta ja tunnistaa niistä markkina- ja kuluttajatrendejä. ConsumerLabin maailmanlaajuinen tutkimusohjelma haastattelee vuosittain 100 000 yksilöä yli 40 maassa ja 15 suurkaupungissa.

Ericssonin Privacy, Security And Safety Online -raportti löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta:

Milla Nummenpää
Viestintäjohtaja, Ericsson
Puh. 09 299 2556 / 044 299 2556
milla.nummenpaa@ericsson.com

Ericsson on maailman johtava viestintäteknologioiden ja -palvelujen tarjoaja, joka rakentaa eturintamassa verkottunutta yhteiskuntaa. Meillä on pitkät asiakassuhteet maailman suurimpien teleoperaattorien kanssa, minkä ansiosta ihmiset, yritykset ja yhteiskunnat voivat paremmin hyödyntää mahdollisuuksiaan  ja luoda kestävämpää tulevaisuutta.

Palvelumme, ohjelmistomme ja infrastruktuurimme – erityisesti mobiilin, laajakaistan ja pilviteknologian osalta – auttavat tietoliikenne- ja muita aloja menestymään liiketoiminnassaan, toimimaan tehokkaammin, parantamaan käyttäjäkokemusta ja tarttumaan uusiin tilaisuuksiin.

Yli 110 000 ammattilaistamme sekä asiakkaamme 180 eri maassa tekevät meistä maailmanlaajuisen teknologia- ja palvelujohtajan. Tukemamme verkot yhdistävät yli 2,5 miljardia käyttäjää, ja niiden kautta kulkee 40 prosenttia maailman mobiililiikenteestä. Investoimalla tutkimukseen ja kehitykseen varmistamme, että ratkaisumme ja asiakkaamme pysyvät eturintamassa.

Vuonna 1876 perustetulla Ericssonilla on pääkonttori Tukholmassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli 34,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria (227,8 miljardia Ruotsin kruunua). Ericsson on listattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä ja New Yorkin NASDAQissa.

Suomen Ericsson työllistää noin 950 osaajaa, ja yrityksen päätoimipiste on Kirkkonummella. Toiminta Suomessa pohjautuu kolmeen vahvaan osaamisalueeseen: tutkimukseen ja tuotekehitykseen, paikallisia asiakkaita palvelevaan myyntiin ja palveluorganisaatioon, joka keskittyy sekä paikallisiin että kansainvälisiin asiakkaisiin. Suomen Ericsson sijoittui Great Place To Work -organisaation vuoden 2014 Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa sijalle kolme suurten yritysten sarjassa.

www.ericsson.com
www.ericsson.com/news