Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Vääpeli Kari Matti Kauppisesta Vuoden Reserviläinen

Reserviläisliitto tiedottaa

Vääpeli Kari Matti Kauppisesta Vuoden Reserviläinen

Julkaistu: 16.04.2011 klo 14:30
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläisliitto on nimennyt Vuoden reserviläiseksi logistiikkakoordinaattori Kari Matti Kauppisen Kuopiosta. Nimitys julkistettiin liiton Tampereella 16.4. järjestetyssä vuosikokouksessa. Karttulan Reserviläiset ry sai samassa kokouksessa nimityksen Vuoden malliyhdistykseksi.

Vuonna 1968 syntynyt vääpeli Kari Matti Kauppinen on toiminut vuosien varrella neljän eri Reserviläisliiton paikallisyhdistyksen riveissä ja hoitanut niissä aktiivisesti erilaisia luottamustoimia tai osallistunut muuten jäsenenä yhdistystoimintaan. Kauppinen on vastannut myös monien liittotason tapahtumien järjestelyistä.

Vuonna 2005 vääpeliksi ylennetty Kari Matti Kauppinen on suorittanut varusmiespalveluksen vuosina 1987-1988 Kainuun Prikaatissa. Tämän jälkeen hän on osallistunut kolmeen kertausharjoitukseen. Lisäksi hän on kehittänyt sotilaallisia taitojaan Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen kursseilla.

Reserviläisliitto on nimennyt vuodesta 1987 alkaen poikkeuksellisen ansioituneita reserviläisiä tai liiton tarkoitusperiä edistäneitä henkilöitä Vuoden reserviläisiksi. Aiempia valintoja ovat olleet mm. hiihtäjä Juha Mieto, kansanedustaja Mikko Pesälä, lentomestari Ilmari Juutilainen ja juoksijalegenda Lasse Viren. Kari Matti Kauppisesta tuli 22. Vuoden Reserviläinen.

Vääpeli Kari Matti Kauppista on mahdollisuus haastatella puhelimitse, puh. 0400 903 833.

Karttulasta malliyhdistys

Reserviläisliiton sääntömääräisessä vuosikokouksessa nimettiin myös Vuoden malliyhdistys. Nimityksen sai osakseen Karttulan Reserviläiset ry. Valinnan perusteena olivat mm. Karttulan vahva jäsenkasvu sekä monipuolinen toiminta. Pohjois-Savossa toimivan yhdistyksen toimintamuotoihin kuuluvat mm. ammunta, veteraanityö, aatteellinen toiminta sekä vapaaehtoinen maanpuolustuskoulutus. Yhdistyksen jäsenmäärä on kasvanut vuoden 2005 jälkeen yli 25 prosentilla.

Karttulan toiminta on erittäin suunnitelmallista ja aktiivista. Erilaisia tilaisuuksia järjestettiin vuoden 2010 aikana 52 kappaletta ja niissä kirjattiin yhteensä 281 osallistumiskertaa. Jokainen yhdistyksen jäsen osallistui keskimäärin neljään tapahtumaan viime vuoden aikana. Lähes puolet Karttulan jäsenistä kävi harjoittelemassa ammuntaa vähintään kerran viime vuonna.

Reserviläisliitto on nimennyt vuosittain malliyhdistyksen vuodesta 1980 alkaen. Karttulasta tuli nyt 29. Vuoden malliyhdistys. Karttulan Reserviläiset ry:n puheenjohtajaa Jari Hynnistä on mahdollisuus haastatella puhelimitse, puh 044 220 3410. Yhdistyksen toimintaan voi tutustua myös internetissä osoitteessa http://www.reservilaisliitto.fi/karttula.

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 350 paikallista jäsenyhdistystä ja 18 maakunnallista piiriä. Henkilöjäseniä liitolla on 36.000, joista valtaosa on asepalveluksen suorittaneita henkilöitä. Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista lähes puolet on Reserviläisliiton jäseniä. MPK järjestää vuositasolla noin 1.500 koulutustapahtumaa, joihin osallistuu yli 30.000 suomalaista. Koulutuksen painopiste on reserviläisten sotilaallisessa koulutuksessa. Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Markku Pakkanen Kouvolasta. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.