Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Turvallisuus keskiössä teollisuuden kehittyessä

METSTA ry

Turvallisuus keskiössä teollisuuden kehittyessä

Julkaistu: 24.04.2015 klo 15:04
Julkaisija: METSTA ry

Metalliteollisuuden standardisointiyhdistys  METSTA järjestää vuosittain kesäkuussa seminaarin, jossa päivitetään metalli- ja koneteollisuudelle tärkeää turvallisuustietoutta. Turvallisen tekniikan seminaarissa painotetaan tänä vuonna toiminnallista turvallisuutta ja tuotteen turvallisuuteen liittyvää elinkaarimallia. Seminaari järjestetään Tampereella 3.-4.6.2015

Toiminnallinen turvallisuus (Functional Safety) on tällä hetkellä eniten keskustelua herättävä teema kansainvälisissä teknisen turvallisuuden yhteisöissä. Teollisuuden automaatio- ja ohjausjärjestelmät kehittyvät ja digitalisoituvat nopeasti. Lisäksi prosessit ja konejärjestelmät ovat yhä monimutkaisempia.  Turvallisuus perustuu yhä enemmän automaatio- ja ohjausjärjestelmiin ja toisaalta riippuu niihin liittyvien tietojärjestelmien yhteistoiminnasta. Alalla tunnistetaan tarve kehittää entistä parempia turvallisuuden hallintamenetelmiä ja työkaluja. Tässä työssä standardisointi ja alaan liittyvien standardien huolellinen noudattaminen ovat merkittävässä roolissa.

Turvallisen tekniikan pääseminaarissa aiheina ovat mm. kone- ja laitetoimitusten turvallisuusvaatimukset, koneenrakentajan ja laitetoimittajan yhteistoiminta sekä automaation turvallisuus. Luennoitsijoina toimivat asiantuntijat Suomen suurimmista koneteollisuusalan yrityksistä.

Pääseminaarin ohessa Tampereella järjestetään kolme työpajatapahtumaa, joissa osallistujat pääsevät pohtimaan ja soveltamaan turvallisuuteen liittyviä näkökohtia. Työpajojen aiheina ovat toiminnallinen turvallisuus, tuoteturvallisuuden hallinta sekä konedirektiivin soveltaminen.

Turvallisen tekniikan seminaarin ilmoittautuminen on alkanut. Ilmoittautumisaika päättyy 28.5. Lisätietoja tapahtumien ohjelmasta löytyy METSTAn nettisivuilta osoitteesta www.metsta.fi (Ajankohtaista/Tapahtumat)

Lisätiedot: Jukka-Pekka Rapinoja, METSTA, puh. (09) 192 3279

METSTA, Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry on vuonna 2007 perustettu yleishyödyllinen standardisointiin keskittynyt yhdistys.METSTA vastaa teknologiateollisuuteen kuuluvien kone- ja metallituoteteollisuuden, metallien jalostuksen, talotekniikan sekä energianhallinnan standardisoinnista, tarkoituksenaan edistää osaltaan suomalaisen kone- ja metalliteollisuuden kilpailukykyä sekä alan ja käyttäjien turvallisuutta.Lisätiedot: www.metsta.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon