Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Talvisodan hengessä eduskuntavaaleihin

Talvisodan hengessä eduskuntavaaleihin

Julkaistu: 12.04.2015 klo 16:02
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläisliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola painotti liiton 60-vuotisjuhlassa 12.4., että ensi sunnuntain eduskuntavaaleissa päätetään siitä, millainen puolustus Suomella tulevaisuudessa on. Mikäli puolustusmäärärahoja ei koroteta esitettyä 150 miljoonaa euroa, on nykyisenkaltainen puolustusjärjestelmä jo lähivuosina tiensä päässä.

- Ensi sunnuntaina järjestettävät eduskuntavaalit ovat samalla puolustuksemme linjavaalit. Äänestyskopeissa päätetään siitä, millainen puolustusjärjestelmä meillä tulevaisuudessa on. Kehotankin jokaista reserviläistä ja muuta vahvaa puolustusta tärkeänä pitävää suomalaista äänestämään. Nyt on vaikuttamisen aika.

Reserviläisliitto julkaisi aiemmin keväällä kymmenkohtaisen Vahvaa puolustusta ylläpidettävä -vaaliohjelman. Tavoitteena on saada maanpuolustuksen resurssit ja erityisesti puolustusmäärärahojen esitetyn suuruinen korotus kirjattua tulevan hallituksen ohjelmaan. Ohjelma on jaettu kaikille kansanedustajaehdokkaille ja heitä pyydetty sitoutumaan sen tavoitteisiin.

Liiton internet-sivuille on koottu noin 160 kansanedustajaehdokkaan tiedot, jotka ovat ilmoittaneet hyväksyvänsä liiton vaaliohjelman. Mikko Savola arvioi, että mitä useampi heistä pääsee eduskuntaan, sitä todennäköisemmin ainakin liiton vaaliohjelman keskeiset tavoitteet toteutuvat.

- Käykää liittomme vaalisivuilla ja valitkaa sieltä omaan maailmankatsomukseenne ja ideologiaanne parhaiten sopiva ehdokas. Kuten olemme monesti ennenkin historiamme aikana huomanneet, tahto puolustaa maata ei ole henkilön puoluekannasta kiinni.

Savola viittasi talvisodan yhtenäisyyteen ja totesi, että myös lähestyviin eduskuntavaaleihin on osallistuttava puolustus päällimmäisenä mielessä pitäen.

Huhtikuussa 1955 perustettu Reserviläisliitto juhli 60-vuotista taivaltaan 11.-12.4. Helsingissä ja Baltic Queen -laivalla. Liiton virallinen 60-vuotisjuhla järjestettiin laivalla 12.4. 1.500 henkeä koonnut tapahtuma oli Suomen suurin vapaaehtoisen maanpuolustuksen tilaisuus miesmuistiin.

www.reservilaisliitto.fi/vaalit2015

puheenjohtaja Mikko Savola, 040 575 8489 tai mikko.savola@eduskunta.fi

toiminnanjohtaja Olli Nyberg, 0400 640 755 tai olli.nyberg@reserviläisliitto.fi.

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 345 paikallista yhdistystä ja noin 36.000 henkilöjäsentä. Aliupseereita jäsenistä on 60, miehistöä 27 ja upseereita neljä prosenttia. Armeijaa käymättömien osuus on vajaat 10 prosenttia.

Liiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja koulutus. Reserviläisliitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista noin puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.