Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Reserviläisliitto palkitsi ylipäällikkö Niinistön

Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläisliitto palkitsi ylipäällikkö Niinistön

Julkaistu: 03.12.2012 klo 00:15
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Puolustusministeri Carl Haglund on myöntänyt itsenäisyyspäivän päivämäärällä kaksi Reserviläisliiton Ansioristiä soljen kera. Liiton korkeimmalla huomionosoituksella palkitaan tänä vuonna Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö ja Reserviläisliiton pitkäaikainen liittohallituksen jäsen Olli Puputti.

Reserviläisliiton Ansioristi soljen kera on perustettu 1982 ja sitä on kolmen vuosikymmenen aikana myönnetty yhteensä vain 110 kappaletta. Aiempien saajien joukossa ovat olleet mm. Tasavallan Presidentti Urho Kekkosesta lähtien kaikki Puolustusvoimien ylipäälliköt.

Lisäksi itsenäisyyspäivänä myönnetään 22 Reserviläisliiton ansioristiä, joka on liiton vanhin huomionosoitus. Vuonna 1976 perustetun Ansioristin saavat nyt mm. Suomen Reserviupseeriliiton puheenjohtaja Mika Hannula, Pirkanmaan Reserviläispiirin toiminnanjohtaja Päivi Huotari ja Maavoimien komentaja, kenraaliluutnantti Raimo Jyväsjärvi. Molemmat liiton ansioristit ovat asetuspohjaisia.

Itsenäisyyspäivänä myönnetään myös 52 Reserviläisliiton Kultaista, 105 Hopeista ja 120 Pronssista ansiomitalia. Valtaosa ansiomitaleista luovutetaan lähipäivinä reserviläispiirien ja yhdistysten luovutustilaisuuksissa eri puolilla Suomea.

Luovutustilaisuus 5.12. Helsingissä

Valtaosa myönnetyistä Reserviläisliiton ansioristeistä ja pieni osa ansiomitaleista luovutetaan keskiviikkona 5.12.2012 Helsingissä. Ravintola Ostrobotnian juhlakerroksessa klo 11.00 alkavassa tilaisuudessa on paikalla noin 30 mitalinsaajaa sekä liiton nykyistä ja entistä johtoa. Tasavallan Presidentti Sauli Niinistölle myönnetty huomionosoitus luovutetaan myöhemmin.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Lisätietoja asiasta antaa tarvittaessa toiminnanjohtaja Olli Nyberg, (09) 4056 2041 tai 0400 640 755 tai olli.nyberg@reservilaisliitto.fi.

Liitteenä on lista 6.12.2012 myönnettävistä Reserviläisliiton huomionosoituksista. Valtaosa myönnetyistä ansiomitaleista on ryhmitelty liiton maakunnallisen piirijaon mukaisesti. Reserviläispiirien yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.reservilaisliitto.fi/piirit.

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 354 paikallista jäsenyhdistystä ja 18 maakunnallista piiriä. Henkilöjäseniä liitolla on yli 36.000, joista valtaosa on asepalveluksen suorittaneita henkilöitä.

Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista lähes puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kuljetusyrittäjä Markku Pakkanen Kouvolasta. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.