Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Reserviläiset keräävät veteraaneille

Reserviläiset keräävät veteraaneille

Julkaistu: 11.03.2014 klo 08:00
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläisjärjestöt keräävät tulevana viikonloppuna varoja sotiemme veteraaneille. Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton yhteinen keräystempaus järjestetään 15.-16.3. useilla kymmenillä paikkakunnilla eri puolilla Suomea. Paikoitellen reserviläiset ovat liikkeellä sotilaspuvuissa.

Reserviläisjärjestöt osallistuvat vuosittain Sotiemme Veteraanit keräykseen. Oman keräystoiminnan lisäksi tuetaan paikallisia varusmieskeräyksiä. Monin paikoin reserviläiset käytännössä johtavat varusmiesten ja -naisten suorittamia keräyksiä sekä järjestävät niihin liittyviä kuljetuksia.

Sotiemme veteraaneja on elossa yhä 32 000. Heidän keski-ikänsä on 90 vuotta. Sotiemme Veteraanit -keräyksillä tuetaan sotiemme veteraanien lisäksi heidän puolisoidensa, leskiensä sekä sotaleskien kotona selviytymistä. Saadulla tuotolla avustetaan mm. hoito- ja lääkekuluissa, hankitaan apuvälineitä sekä järjestetään virkistystoimintaa ja kuntoutusta.

Sotiemme Veteraanit -keräys tuotti viime vuonna 2,4 miljoonaa euroa. Varusmiesten keräämä osuus oli yli 1,4 miljoonaa euroa. Reserviläisliiton ja Suomen Reserviupseeriliiton oma keräystoiminta tuotti 90.000 euroa.

Sotiemme Veteraanit 2014 varainhankinta käynnistyi maaliskuun alussa. Kevään varusmieskeräykset jatkuvat toukokuun loppuun. Syksyn keräykset käynnistyvät elokuussa varusmiesten toisen saapumiserän astuttua kesällä palvelukseen. Reserviläisten omia keräyksiä järjestetään pitkin vuotta ja niiden tuotto luovutetaan lyhentämättömänä veteraanien hyväksi.

Sotiemme Veteraanit on valtakunnallisen varainhankinnan tunnus, jossa ovat mukana kaikki veteraanijärjestöt: Sotainvalidien Veljesliitto, Suomen Sotaveteraaniliitto, Rintamaveteraaniliitto sekä Kaatuneitten Omaisten Liitto.

Reserviläisjärjestöjen keräystoiminnasta antavat lisätietoja toiminnanjohtaja Olli Nyberg, puh. 0400 640 755 / olli.nyberg@reservilaisliitto.fi ja toiminnanjohtaja Janne Kosonen, puh 050 581 0819 / janne.kosonen@rul.fi.

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 349 paikallista yhdistystä ja noin 36.000 henkilöjäsentä. Liiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista noin puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.