Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Poliisihallituksen oma lausunto uhkaa aseturvallisuutta.

Advice Ky

Poliisihallituksen oma lausunto uhkaa aseturvallisuutta.

Julkaistu: 22.02.2016 klo 10:00
Julkaisija: Advice Ky

Aseet säilytettävä turvallisesti

Joulukuun alusta 2015 astui voimaan aselain 2-vaihe.  Sen mukaan aseenomistajan, jolla on enemmän kuin viisi asetta, on säilytettävä aseet hyväksytyssä asekaapissa tai poliisiviranomaisen hyväksymässä tilassa.  Hyväksytyksi asekaapiksi on määritelty jo aiemmin suomalaisen standardin SFS5870 tai vastavan turvallisuustason täyttävät asekaapit. Suomessa sellaisia markkinoilla oleviaasekaappeja ovat ruotsalaisen SS3492- standardin sekä eurooppalaisen EN-1143- standardin mukaan tehdyt.

Poliisihallituksen harhaan johtava lausunto

Markkinoita hämmentää poliisihallituksen  antama tosiasioihin perustamaton, virheellinen lausunto, että myös eurooppalainen EN-14450- standardi vastaisi turvallisuustasoltaan SFS5870- standardin vaatimuksia.  Tämän lausunnon vuoksi moni asiakas päätyy ostamaan halvemman EN14450- standardin mukaisen turvakaapin, joka ei kuitenkaan täytä lainsäätäjän edellyttämiä vaatimuksia.

Poliisihallituksen omalla lausunnolla hyväksymä EN-14450-standardi ei täytä lain vaatimuksia

Standardeissa on seikkaperäisesti kuvattu asekaapin rakennetta ja sitä minkälaisia murtautumisyrityksiä asekaapin täytyy kestää, jotta se voidaan hyväksyä. SFS5870-standardissa on vaatimus; 3§. Salpakoneistossa on oltava erillinen sulkumekanismi, joka aktivoituu, kun lukko yritetään lyödä sisään tai räjäyttää. Tällaista sulkumekanismia ei EN14450-standardin mukaisissa kaapeissa ole.  Lisäksi SFS5870-standardissa on mm. määritelty tarkka testausmenettely, jolla mitataan asekaapin iskunkestävyyttä. Testivaatimuksista seuraa, että asekaapin ulkovaipan seinämän teräspellin vahvuus on oltava vähintään 4 mm. EN14450-standardin mukaisissa asekaapeissa on yleisesti käytössä 3mm:n teräspelti.  Nämä kaksi esimerkkiä kertovat yksiselitteisesti, että EN14450- standardi ei ole riittävä aselain vaatimukselle hyväksytystä asekaapista. Tosiasiassa  EN-14450 standardin mukaiset asekaapit eivät läpäise yhtäkään SFS5870 - stanadardin mukaista testiä ja vasteaikavaatimuksia.

Oikeuskanslerinvirasto tutkii lausuntoa.

Poliisihallituksen lausunto on harhaanjohtava. Tällä hetkellä myös Oikeuskanslerin virasto selvittää annetun lausunnon laillisuutta. Onhan asia myös vakava, koska Suomessa voimassa olevan säädöshierarkian mukaan asetuksella tai poliisihallituksen päätöksellä ei voi lieventää laissa annettuja määräyksiä. Onkin aihetta kysyä, kenellä on vastuu syntyneestä tilanteesta?

Torniossa 22.2.2016

Tapio Herajärvi

Corrotech OY, Toimitusjohtaja sekä alkuperäisen SFS 5870-standardoimistyöryhmän jäsen.

tapio.herajarvi@corrotech.fi

puh. 0400 635 179 WEB:  www.corrotech.fi

Liitteet.

-          Poliisihallituksen lausunto 14.10.2010

-          Ruotsalaisen akkreditoidin testauslaboratorion raportti pellin luujustestistä joka osoittaa että EN14450- standardin mukaiset asekaapit eivät täytä aselain vaatimuksia.

-           https://vimeo.com/7640530  video jossa näkyy SFS5870- standardin mukainen testaus, minkä  asekaappin on läpäistävä jotta se tulee hyväksytyksi. EN14450-standardin mukaiset kaapit eivät kestä tuota testiä.

-           Asekaappistandardien vertailu

-           Kuva SFS5870- vaatimukset täyttävästä kotimaisesta Corrosafe-asekaapist. Kaapissa pyörivä aseteline joka on kehitetty yhteistyössä Lapin Yliopiston teollisen muotoilun opiskelijoiden kanssa.

Corrotech Oy on Torniolainen vuodesta 1955 toiminut perheyritys, jolla on tuotantolaitokset Torniossa, sekä rajanaapurikaupungissa Haaparannalla. Asekaapit valmistetaan molemmissa yksiköissä. Suurin osa työntekijöistä asuvat suomen puolella. Yritys on valmistanut Corrosafe- merkillä asekaappeja SS3492- standardin mukaan vuodesta 1997. Tutanto-prosessit, materiaalit ja niiden yhdenmukaisuus standardiin tarkistetaan vuosittain ulkopuolisen tarkastustahon toimesta.