Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Nyt alkaa Sankarikoulutus 100 000 suomalaiselle

LähiTapiola

Nyt alkaa Sankarikoulutus 100 000 suomalaiselle

Julkaistu: 19.11.2015 klo 09:30
Julkaisija: LähiTapiola

Jos tulipalo syttyy, jäätkö seuraamaan sivusta vai ryhdytkö toimimaan? LähiTapiola käynnistää vuonna 2016 alkusammutuskoulun, joka antaa taidot kodin tai jopa ihmishengen pelastamiseen

Suomessa syttyy vuosittain noin 6000 rakennuspaloa, joista 3000 asuinrakennuksissa. Käytännössä siis joka päivä melkein kymmenessä kodissa syttyy tulipalo. Pelastustoimen tilastot osoittavat, että yli puolessa paloista ei ole käytetty alkusammutusvälinettä.  Näin siitä huolimatta, että kyselyjen mukaan lähes jokaisesta suomalaiskodista löytyy joko sammutuspeite tai käsisammutin. Suomi on myös palokuolematilastoissa länsimaiden kärjessä. ”Suomalaisilla on selvästi puutteita alkusammutustaidoissa. Haluamme muuttaa tämän suunnan sillä, että käynnistämme Euroopan suurimman alkusammutuskoulun. Alkusammutustaidot kuuluvat kaikille”, sanoo projektijohtaja Antti Määttänen LähiTapiolasta.

LähiTapiola on valmis tarjoamaan ensi vuonna maksuttoman alkusammutuskoulutuksen 100 000 suomalaiselle. Koulutusta järjestetään eri puolilla Suomea siten, että se täyttää Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön SPEKin AS1-koulutuksen vaatimukset. LähiTapiolan alkusammutuskoulun käyneet saavat AS1-kortin, joka on voimassa 5 vuotta.

Koko vuoden kestävä kampanja on nimetty Sankarikoulutukseksi. Nimellä halutaan korostaa sitä, että sammutustaidoissa on kyse arjen sankaruudesta, jolla voidaan säästyä mittavilta aineellisilta vahingoilta ja sillä voidaan pelastaa jopa ihmishenkiä. Tulipalon kokeminen on valtava järkytys, joka voi aiheuttaa myös vakavia henkisiä ja fyysisiä vammoja aineellisten vahinkojen lisäksi. Sammutustaidoilla tilanteeseen voi vaikuttaa ratkaisevasti.

–Haluamme, että jokainen pystyy vaikuttamaan ja toimimaan hädän hetkellä. Juuri Sinä voit ratkaista ja pelastaa omilla toimillasi. Käytännössä jokainen kotona syttyvä tulipalo on mahdollista taltuttaa alkusammutuksella, mutta aikaa palon syttymisestä on vain pari minuuttia. Siksi on tärkeää tietää, mitä sammutusvälineillä tehdään. Olennaista on myös, että palovaroitin toimii, Antti Määttänen sanoo.

Hän muistuttaa, että jokainen voi oppia alkusammutustaidot ja jokaisella on oikeus oppia.

–LähiTapiola tarkastuttaa vuosittain yli 40 000 käsisammutinta sammutintarkastuksissaan eri puolilla maata. Nyt on aika ottaa askel eteenpäin ja huolehtia, että ihmisten sammutustaidot ovat kunnossa. Tällä hetkellä esimerkiksi moni työelämän ulkopuolella oleva jää ilman koulutuksia, joita yritykset tarjoavat, Määttänen sanoo.

Alkusammutuskoulutus tulee sinne, missä ihmiset ovat

Alkusammutuskoulut alkavat maaliskuun alussa 2016. Käytännön järjestelyistä vastaavat LähiTapiolan 20 alueyhtiötä. Alkusammutuskoulu on osa LähiTapiolan ja SPEKin laajaa yhteistyötä, ja koulutus suunnitellaan ja räätälöidään niin, että alkusammutuskoulutuksen teoriaosuuden voi suorittaa verkkokurssina tai luentona. AS1-kortin saa käytännön sammutusharjoitusten suorittamisen jälkeen.

–Alkusammutuskoulu tulee sinne, missä ihmiset ovat eli toreille ja kylille. Paloturvallisuus ansaitsee mahdollisimman laajan näkyvyyden, siinä on paljon parantamisen varaa. Palovahinkojen aiheuttamat korvauskustannukset ovat Suomessa vuositasolla 200 miljoonaa euroa, Määttänen sanoo.

Tarkempaa tietoa alkusammutuskoulun aikatauluista ja paikkakunnista tulee helmikuusta lähtien.

Turvallisuusteko, jolla halutaan vaikuttaa koko yhteiskuntaan

Alkusammutuskoulu on avoin kaikille LähiTapiolan asiakkaille ja asiakkuudesta kiinnostuneille. Koulutus on maksuton.

–Alkusammutuskoulu on merkittävä asiakasetumme vuonna 2016. Haluamme painottaa konkreettisia tekoja turvallisuuden hyväksi. Tulevassa strategiassamme kokonaisvaltainen elämänturva on keskeisessä roolissa, ja visiomme on olla elämänturvan edelläkävijä. Alkusammutuskoulu on turvallisuusteko, jolla voidaan saavuttaa näkyvät vaikutukset sekä yksittäisten kansalaisten elämässä että koko yhteiskunnan tasolla. Tarjoamalla alkusammutustaidot 100 000 ihmiselle haluamme parantaa merkittävästi arjen turvallisuutta ja antaa välineitä elämän hallintaan, sanoo LähiTapiola-ryhmän pääjohtaja Erkki Moisander.

Lisätiedot:

Antti Määttänen
projektijohtaja, LähiTapiola
0400 568 588
etunimi.sukunimi@lahitapiola.fi

LähiTapiolan paloturvallisuus-muistilista

• Tarkista, että kodissasi on toimiva palovaroitin jokaista alkavaa 60 neliötä kohden! Toimiva palovaroitin antaa kriittisellä hetkellä aikaa pelastautua ja tehdä alkusammutus.
  • Hanki kotiisi sammutuspeite tai käsisammutin. LähiTapiola suosittelee kotiin 6 kg:n kalvovaahto- tai jauhesammutinta ja sammutuspeitettä.
  • Tule alkusammutuskouluun ja tuo läheisesi ja perheesi mukanasi! Alkusammutustaidot ovat tärkeä kansalaistaito. Alkusammutuskoulutukseen voi tulla jokainen yli 12-vuotias.
  • Käy läheistesi ja perheenjäsentesi kanssa läpi kodin yleisimmät vaaranpaikat, kuten liesi, sauna ja kynttilät sekä se, mistä sammutusvälineet kotona löytyvät. Pohtikaa yhdessä toimintatapoja palotilanteessa ja miettikää poistumista hätätilanteessa. Tehkää Oma paloharjoitus, johon löytyvät ohjeet osoitteesta www.paloturvallisuusviikko.fi. Oman paloharjoituksen tehneiden kesken arvotaan 1000 euron palkinto!
  • Lataa maksuton Kipinä-sovellus kännykkään. Sen avulla voi tehdä Oman paloharjoituksen ja se muistuttaa palovaroittimen tarkistamisesta. www.paloturvallisuusviikko.fi/kipina