Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Nuorten mopoautoilijoiden taitoajokisa Porin Liisantorilla 6.6.2014

Nuorten mopoautoilijoiden taitoajokisa Porin Liisantorilla 6.6.2014

Julkaistu: 26.05.2014 klo 12:26
Julkaisija: Suomen Lions-liitto ry

Turvassa tiellä -kampanja järjestää kaikille nuorille avoimen ja maksuttoman mopoautojen taitoajokisan Porin Liisantorilla perjantaina 6.6.2014 klo 15.00-17.30. Kampanja toteutetaan yhteistyössä Suomen Lions-liitto ry:n ja AKK -Motorsports ry:n kanssa.

Palkinnot jaetaan lauantaina 7.6.2014 klo 10.00 -12.00 Eetunaukiolla järjestettävässä Nuorten Areena –tapahtumassa.

Kisaan mahtuu 60 ensin paikalla ilmoittautunutta.

Järjestäjän autoilla Porissa käytävä ajotaitokisa liittyy Suomen Lions-liiton ja AKK-Motorsportin välillä allekirjoitettuun sopimukseen, jossa ensi talvikautena lähinnä kahdeksasluokkalaisille pyritään pitämään turvalliseen ajotapoihin liittyviä tunnin kestäviä opetuspaketteja.

Mopoja on Suomessa vuoden 2012 tilastojen mukaan 287.105 ja mopoautoja 10.548. Varsinkin skoottereiden myynti on kasvanut huikeasti, ja tytöt ovat ottaneet tuon menopelin omakseen.

Mutta asialla on kääntöpuolensa. Liikenneturvan tilastojen mukaan kymmenkunta nuorta kuolee joka vuosi mopo-onnettomuuksissa, ja noin tuhat sata 15 - 16 -vuotiasta mopoilijaa loukkaantuu.

Lisätietoja antaa:

Jouko Inkeroinen
jouko.inkeroinen@lions.fi

Linkit:
Suomen Lions-liitto
www.lions.fi

AKK-Motorsport
www.autourheilu.fi

Suomen Lions-liiton vuosikokous Porissa 6-8.6.2014
www.lionsvuosikokous2014.fi

Turvassa tiellä
www.turvassatiella.fi

Lions-klubit  palvelevat

Lions-järjestön jäsenet tekevät vapaaehtoistyötä yhtä hyvin lasten ja nuorten terveen elämän ja kehityksen turvaamiseksi kuin ikääntyneiden, perheiden, vammaisten ja muiden apua tarvitsevien tukemiseksi.

Lions-järjestön motto on: Me palvelemme. Palvelu tapahtuu paikallisten Lions-klubien kautta. Jäseniä järjestössä on lähes 1,4 miljoonaa 208 maassa. Suomessa jäseniä on yli 25.000. Naisia heistä on runsaat 4.000 eli 16%.

Lions-klubien tärkein kiinnostuksen kohde on oma lähialue ja asuinympäristö. Palvelun kohteina ovat mm. koulut ja päiväkodit, kunnalliset ja yksityiset vanhainkodit ja palvelutalot, vammaiset ja näkövammaiset ja lasten liikuntaharrastukset.

Paikallisen auttamisen lisäksi klubit osallistuvat myös kansallisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin, mm. suurkatastrofikeräyksiin.

Lionsjärjestö ei pyri korvaamaan yhteiskunnan peruspalveluja, vaan vapaaehtoistyöllä annetaan apua kohteisiin, jotka jäävät hoitamatta julkisin varoin. Tämä apu voi olla pienille ryhmille tai yksittäisille ihmisille hyvinkin merkittävää.

Myös lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn on kehitetty useita eri palveluja, joita klubit toteuttavat kotiseuduillaan yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.

Palvelun lisäksi klubit auttavat myös taloudellisesti. Varat kerätään avustuskohteisiin järjestämällä erilaisia tapahtumia ja tempauksia. Keräysten tuotto menee lyhentämättömänä avustuskohteisiin. Vuonna 2007 Financial Timesin tekemän tutkimuksen mukaan Lions Clubs International Federation (LCIF) arvioitiinkin sen vuoksi maailman luotettavimmaksi vapaaehtoisjärjestöksi.

Maarit Kuikka

Pääsihteeri