Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Naistahtoa taloyhtiöihin

Julkaisija: Suomen Naisyhdistys ry

Julkilausuma 10.05.2012

NAISTAHTOA TALOYHTIÖIHIN

Naisten vaikutusvaltaa lähiyhteisön päätöksenteossa on lisättävä. Taloyhtiöiden hallituksiin tarvitaan lisää naisia tekemään teknistaloudellisten ratkaisujen ohella myös yhteisöllisyyttä tukevia päätöksiä.

Asuinyhteisön olosuhteisiin vaikuttaminen on lähes kaikkien ulottuvilla, sillä noin puolet suomalaisista asuu asunto-osakeyhtiömuotoisissa asunnoissa. Niissä osakkaat sopivat yhtiökokouksissa pelisäännöt, mutta käytännön toimissa ja arjen päätöksenteossa taloyhtiön hallituksilla ja erityisesti puheenjohtajalla on suuri valta.

Miesten ja naisten määriä taloyhtiöiden hallituksissa ei tiedetä, sillä mikään virallinen taho ei tilastoi hallitusten paikkajakoa. Yleinen käsitys kuitenkin on, että miehet ovat hallituksissa yliedustettuina. Myös puheenjohtajuus päätyy useimmiten miehelle.

Naisten osuutta taloyhtiöiden hallituksissa ja puheenjohtajatehtävissä on syytä lisätä. Naiset voivat nähdä taloyhtiön toiminnan miehiä laaja-alaisemmin ja ymmärtää yhteisöllisyyden suuren merkityksen ihmisten hyvinvoinnin kannalta. Teknisten ratkaisujen ohella taloyhtiöissä tarvitaan rohkeita toimenpiteitä myönteisen puuttumisen toteutumiseksi: yksinäisten ja syrjäytyneiden tukemiseksi ja heikossa asemassa olevien auttamiseksi. Naistahdolla voidaan luoda uudenlaista muutosenergiaa asumiseen ja koteihin.

Taloyhtiöt vaikuttamisen foorumeina on nostettava julkiseen keskusteluun ja luotava tasapuoliset mahdollisuudet kaikille toimia lähiyhteisön parhaaksi.

Seija Sihvola

p. 050 330 4890

Suomen Naisyhdistys on maamme ensimmäinen naisasiayhdistys, joka on perustettu vuonna 1884. Yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja oli Elisabeth Löfgren-Lounasmaa. Tunnetuin kansainvälinen naisasianainen oli vapaaherratar ja yhteiskunta-aktiivi Aleksandra Gripenberg, joka toimi puheenjohtajana. 1900-luvun alussa. Naisyhdistys toi aikoinaan naisten alistetun aseman julkisuuteen. Yhdistyksen johto veti Suomen mukaan maailmanlaajuiseen naisliikkeeseen ja teki autonomista Suomea ja myöhemmin itsenäisyyshankkeita kansainvälisesti tunnetuksi. Myös kotitalousopetuksen käynnistyminen oli yhdistyksen aikaansaannoksia. Tällä vuosituhannella Naisyhdistys toteuttaa hyvinvoinnin luomisen strategiaa ja ojentaa auttavan kätensä myös miehille. Lisätietoja yhdistyksen sivuilta www.naistahto.net.