Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Merenkulun turvallisuuskulttuuri rakennetaan yhdessä

Trafi

Merenkulun turvallisuuskulttuuri rakennetaan yhdessä

Julkaistu: 28.05.2014 klo 11:06
Julkaisija: Trafi

”Merenkulun turvallisuuskulttuurin kehittäminen toimivaksi tapahtuu vain tiiviissä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa”, painotti pääjohtaja Kari Wihlman avatessaan Trafin meriturvallisuusseminaarin: ”Toimiva kulttuuri ei synny säädöksillä, vaan se kehittyy kuuntelemalla, ymmärtämällä ja ennen kaikkea rohkeudella tarttua epäkohtiin ja halulla kehittyä.”

Suuri joukko merenkulkualan vaikuttajia on kokoontunut Trafin meriturvallisuusseminaariin tänään, keskiviikkona 28.5.2014. Seminaarissa käsitellään mm. merenkulun uutta turvallisuusajattelua, onnettomuustutkintaa ja riskienhallintaa.

Muiden maiden onnettomuudet voivat vaikuttaa myös kotimaan liikenteen alusten turvallisuusmääräyksiin

Viime aikoina sattuneet vakavat merionnettomuudet Koreassa ja Bangladeshissa saattavat vaikuttaa tulevaisuudessa myös Suomen kotimaan liikenteen alusten turvallisuusmääräyksiin. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on herättänyt onnettomuuksien jälkeen keskustelun siitä, pitäisikö järjestön roolia sääntelyssä laajentaa jatkossa myös kotimaan liikenteeseen.

”Meidän tuleekin pitää turvallisuuskulttuurimme on niin hyvässä kunnossa, että jos kansainvälinen sääntely ulottuisi jatkossa myös kotimaanliikenteen aluksiin, niin voisimme vain toivottaa sen lämpimästi tervetulleeksi”, toteaa merenkulkujohtaja Tuomas Routa.

Työpajoissa korostettiin avoimuuden merkitystä

Meriturvallisuusseminaari käynnistyi eilen työpajatyöskentelyllä, jossa pohdittiin mm. aluksen turvallista miehitystä, turvallisuusjohtamisjärjestelmää, sekamiehistön haasteita, merimieslääkärijärjestelmää ja sitä, onko viranomaisvalvonta uhka vai mahdollisuus. Työpajoihin osallistujat korostivat avoimuuden ja yksilöllisyyden merkitystä, mutta pitivät myös toimijan omaa vastuuta tärkeänä kautta linjan.

ylijohtaja, merenkulkujohtaja Tuomas Routa, p. 029 534 6456, tuomas.routa(at)trafi.fi
erityisasiantuntija Esa Pasanen, p. 029 534 7061, esa.pasanen(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon