Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » MAAILMAN OSTEOPOROOSIPÄIVÄÄ VIETETÄÄN MIKKELISSÄ 20.10.2011

Suomen Luustoliitto

MAAILMAN OSTEOPOROOSIPÄIVÄÄ VIETETÄÄN MIKKELISSÄ 20.10.2011

Julkaistu: 19.10.2011 klo 16:12
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

Maailman Osteoporoosipäivä ja luuston terveys

Maailman Osteoporoosipäivästä 20.10.2011 alkava vuosi on luuston terveyden edistämisen vuosi. Vuoden aikana mahdollisimman monen meistä on hyvä kiinnostua omasta ja lastensa luuston terveydestä, tuntea luustonsa ja lasten luustoa uhkaavat terveysvaarat ja huolehtia omasta ja lastensa luuston terveydestä ja kunnosta.

Luuston terveyden avainsanat ovat:

-      riittävä päivittäinen luita ja lihaksia vahvistava liikunta

-      riittävä D-vitamiinin saanti läpi vuoden

-      monipuolinen ruokavalio, joka tyydyttää päivittäisen energian tarpeen (erityisesti ikääntyneet ja vanhukset) ja sisältää runsaasti kalsiumia ja proteiinia

-      tupakoimattomuus

Suomalaisten luuston terveyden lisäämiseksi:

• lasten ja nuorten on tärkeää syödä ruokaa, joka edistää luuston kasvua ja kehitystä parhaiten
  • jokaisen meistä tulee liikkua riittävästi oman terveytensä eteen
  • tupakointi, liiallinen alkoholin käyttö, alipaino ja liikunnan riittämättömyys ovat yleisiä luuston terveysuhkia ja lisäävät tuntuvasti vaaraa sairastua osteoporoosiin
  • tee osteoporoosiliiton sivuilta www.osteoporoosiliitto.fi löytyvä osteoporoosin riskitesti
  • naisten on hyvä tiedostaa vaihdevuosiin liittyvä lisääntynyt osteoporoosin vaara ja panostaa luiden terveyteen
  • osteoporoosi on myös miesten sairaus: miesten on kiinnitettävä nykyistä enemmän huomiota terveytensä ja kuntonsa ylläpitämiseen

Mikkelissä vietetään Maailman Osteoporoosipäivää 20.10. klo 12–16 kauppakeskus Graanilla

Etelä-Savon Osteoporoosiyhdistys järjestää Maailman Osteoporoosipäivätapahtuman Prisman aulassa klo 12.00–16.00.

Tilaisuudessa on tarjolla mm. pituusmittausta, alaraajojen lihaskuntotestausta ja tietoa D-vitamiinin, kalsiumin ja liikunnan vaikutuksista osteoporoosin ennaltaehkäisyyn. Paikan päällä on mahdollisuus testata omaa D-vitamiinitietämystään ja osallistua päivän lopuksi pidettävään arvontaan!

Huomioksi omasta luustostaan kiinnostuneille: tilaisuudessa on mahdollisuus keskustella luustoterveyteen liittyvistä asioista asiantuntijoiden kanssa!

Mikkelin tapahtumasta: Marit Salo puh. 044 094 8162 ja Satu Häyrinen puh. 050 385 9061 Etelä-Savon Osteoporoosiyhdistyksestä.

Maailman Osteoporoosipäivästä, luustosta ja osteoporoosista: Suomen Osteoporoosiliiton puheenjohtaja Olli Simonen, puh. 044 308 0306.

Suomen Osteoporoosiliitto on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, jonka tarkoituksena on osteoporoosin ja osteoporoottisten luunmurtumien ehkäiseminen, luuston terveyden ja terveellisten elintapojen sekä osteoporoosia sairastavien tutkimuksen, hoidon ja kuntoutuksen edistäminen. Suomen Osteoporoosiliitto on perustettu 24.4.2004.