Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » LähiTapiolan viisi vinkkiä: Mökki kesäkuntoon turvallisesti

LähiTapiola

LähiTapiolan viisi vinkkiä: Mökki kesäkuntoon turvallisesti

Julkaistu: 05.04.2016 klo 11:39
Julkaisija: LähiTapiola

Säät lämpenevät ja moni suuntaa vapaalla kesämökille tai vapaa-ajan asunnolle. Talven jälkeen paloturvallisuus on syytä huolehtia kuntoon. Valitettavasti usein myös murtojäljet paljastuvat kevään ensimmäisellä mökkireissulla. LähiTapiola kokosi viisi vinkkiä, joilla mökkeily lähtee hyvin käyntiin.

1. Lämmitä varovasti, muista paloturvallisuus

Takkaa ja saunaa on lämmitettävä varsinkin talven jälkeen varovasti, ja pellit ja luukut pitää muistaa avata. Tuhkat pitää tyhjentää kannelliseen peltiastiaan ja sijoittaa se palamattomalle alustalle niin, etteivät lapset tai eläimet pääse sitä kaatamaan.

Muista myös tarkistaa mahdollinen tulisijojen nuohoustarve. Vapaa-ajan asunnon ja sen saunan tulisijat ja hormit on nuohottava kolmen vuoden välein. Nuohouksen saa suorittaa nuohoojan ammattitutkinnon omaava henkilö. Tilaa nuohooja aina paikalle, jos epäilet tulisijan tai hormin kuntoa!

Hanki mökille sammutuspeite ja käsisammutin ja varmista, että osaat käyttää niitä!

2. Tarkista palovaroitin!

Palovaroittimen toiminta pitää tarkastaa säännöllisesti, ja erityisesti talven jälkeen niiden patterit ovat saattaneet tyhjentyä itsekseen. Vaihda paristo uuteen ja tarkista, että varoitin toimii! Vain toimiva palovaroitin pelastaa.

3. Suojaudu varkailta, lukitus kuntoon

Kesäasuntojen murrot ovat viime vuosina lisääntyneet ja ammattimaistuneet. LähiTapiolan korvaustilastojen mukaan murtovarkaita kiinnostavat eniten elektroniikka, työkalut, veneen moottorit, veneet ja mönkijät, aseet ja kalastusvälineet sekä alkoholi.

Perusohje on, että mökillä ei pidä säilyttää arvoesineitä. Varmista, että lukot ovat kunnossa ja pohdi murtohälyttimien hankintaa.  Hyvä valaistus vähentää myös murtovarkaiden mielenkiintoa. Valaistusta on helppo tehostaa liiketunnistimilla, jolloin valot syttyvä, kun joku liikkuu tontilla. Pyri jättämään mökki asutun näköiseksi silloinkin, kun olet poissa. Myös rakennustarvikkeet ja työkalut on syytä suojata ja lukita mahdollisimman hyvin. Varkaiden röyhkeydestä kertoo se, että jopa rakenteilla olevia vapaa-ajan asuntoja on ryhdytty purkamaan.

4. Pihatyöt turvallisesti

Mökeillä moni tekee sellaisia töitä, joita kotona ei yleensä tehdä tai jotka tulevat eteen ehkä ensimmäistä kertaa. Näitä voivat olla esimerkiksi rännien puhdistus, katon kunnon tarkistus, laiturin korjaus, puiden raivaus tai polttopuiden teko.

Mökillä unohtuu helposti suojavarustuksen käyttäminen, koska nikkarointitöitä ei oteta niin vakavasti. Muista kuitenkin, että varovaisuus ja suoja varusteet tekevät työstä turvallista ja ovat siis omaksi parhaaksesi!

Alkoholi on huono yhdistelmä työvälineiden kanssa. Muista siis ensin työ, sitten huvi.

Lataa varalta Hätäkeskuslaitoksen 112-sovellus tai selvitä Hätäkeskuslaitoksen sivuilta mökin tarkat koordinaatit, jotta apu löytää perille.

5. Mökin laitteet kuntoon

Mökille kierrätetään usein kodin vanhoja kodinkoneita, kuten jääkaappeja tai televisioita. Vanhat laitteet kuluttavat kuitenkin paljon energiaa eivätkä ole käteviä käytössä. Lisäksi ikääntyneissä sähkölaitteissa voi piillä paloturvallisuusriskejä, kun mökkioloissa lämpötila ja kosteus vaihtelevat. Ota aina lähtiessäsi töpselit pois seinästä!

Muista myös: Näin vakuutat vapaa-ajan asunnon

Kotivakuutuksella voi vakuuttaa myös mökin tai huvilan irtaimistoineen. Vakuutukseen kuuluvat lisäksi piha ja piharakennelmat. Vakuutus on voimassa myös rakentamisen ja peruskorjauksen aikana. Tarkista, että vakuutuksesi on ajan tasalla myös kesäasunnon osalta.

Lisätiedot:

LähiTapiolan mediapuhelin

www.lahitapiola.fi/kotivakuutus

Sankarikoulutus on LähiTapiolan maksuton alkusammutuskoulutus: www.sankarikoulutus.fi