Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Kunnialla syysliikenteessä – vinkit tienkäyttäjille syksyyn

Trafi

Kunnialla syysliikenteessä – vinkit tienkäyttäjille syksyyn

Julkaistu: 29.09.2014 klo 09:23
Julkaisija: Trafi

Syksylle tyypillistä ovat vaihtelevat ajokelit. Ajo-olosuhteet voivat vaihdella äärilaidasta toiseen riippuen siitä, missä päin maata liikkuu. Myös vuorokausivaihtelu voi olla runsasta. Ilta- ja yöaikaan ollaan pakkasella, mutta päivälämpötilat voivat kuitenkin olla vielä hyvin kesäisiä.

Trafin Jussi Pohjonen kokosi vinkkillistan tienkäyttäjille syksyn haasteisiin. ”Syksy haastaa sinut, mutta haasta takaisin”, kannustaa Pohjonen.

Autoilija – tarkista auton syyskunto ja varmista, että tunnet autosi valot

Muutaman perusvinkin läpikäyminen tekee autoilijan syksystä turvallisemman.

Kiinnitä huomio rengasturvallisuuteen

• Liian kulunut rengas on riski etenkin rankassa sateessa ja muutoin nopeasti vaihtuvissa keleissä
  • Olosuhteiden niin vaatiessa käytä talvirenkaita. Sopiva renkaidenvaihtoaika kannattaa katsoa ikkunasta, ei kalenterista. Talvirenkaita tulee kuitenkin käyttää joulukuun alusta helmikuun loppuun.

Tarkista autosi syyskunto

• Paitsi renkaat, myös lasinpesulaitteet tulee olla kunnossa. Tarkasta pyyhkijänsulat ja lasinpesunesteen pakkasenkesto

Käytä valoja oikein

• Tiedä, millä valoilla ajat liikenteessä. Tarkista valojen toiminta tarvittaessa auton ohjekirjasta.
  • Pelkät päiväajovalot eivät aina riitä
  • Käytä valoja niin, että muutkin voivat sinut havaita: ethän aja perä pimeänä?

Päivitä ajotapasi syyskeleille

• Päivitä ajotapasi vallitsevia olosuhteita vastaavaksi
  • Varaa ajamiseen enemmän aikaa. Syysmyrskyssä ei kannata yrittääkään ehtiä perillä yhtä nopeasti kuin kuivalla kesäkelillä.

Pyöräilijä, mopoilija tai motoristi – tarkista valot ja aja kelin mukaan

”Autoilijoiden lisäksi myös kahdella pyörällä matkaavien syksystä voi tulla muutamalla yksinkertaisella vinkillä turvallisempi”, muistuttaa Pohjonen.

• Pimeällä tai hämärässä muista valot
  • Katso että pyöräsi heijastimet ovat ehjät ja toimivat
  • Keli voi yllättää myös kahdella pyörällä matkaavan: tienpinnat voivat olla jäässä tai vaikkapa liukkaat pudonneiden lehtien takia.

Jalankulkija – näy ja tule nähdyksi

Jalankulkijan kannattaa varmistaa oma näkymisensä syyshämärien saapuessa. ”Heijastimen tulisi olla itsestään selvä kumppani niin lapsille kuin aikuisillekin heti syksyn saapuessa. Ja vaikka laki ei koske eläimiä niin vastuullinen koiranomistaja huolehtii sitä että myös lemmikki näkyy pimeässä”, toteaa Pohjonen.

johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, p. 029 5345 310, jussi.pohjonen(at)trafi.fi, twitterissä @JussiPohjonen

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki