Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Kansalaisten energia-asenteet tutkittu: Suomalaiset yhä huolestuneempia ilmastonmuutoksesta

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 02.12.2015 klo 08:48
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Yhä suurempi osa kansalaisista pitää ilmastonmuutosta todellisena ja äärimmäisen vakavana uhkana, jonka torjuntaan koko maailman tulisi ryhtyä kaikin käytettävissä olevin keinoin. Suomalaiset haluaisivat myös lisätä uusiutuvien energialähteiden käyttöä sähköntuotannossa. Nämä selviävät Energiateollisuuden toteuttamasta kansalaisten energia-asenteet–tutkimuksesta.

Energiateollisuuden toimitusjohtaja Juha Naukkarisen mielestä kansalaistemme näkemykset antavat selvän viestin niin kansainvälisiin ilmastoneuvotteluihin, kansallista energiastrategiaa pohtivalle hallitukselle kuin energiayhtiöillekin.

– On myös tärkeätä, että toimilla, joita teemme energiantuotannon ilmastohaittojen vähentämiseksi, on kansalaisten vankka tuki.

Uusiutuvat energialähteet saavat kannatusta

Kansalaisilta kysyttiin eri energialähteiden osalta, pitäisikö niillä tuottaa nykyistä enemmän vai vähemmän sähköä. Uusiutuvat energialähteet saivat jälleen eniten kannatusta. Selvä enemmistö halusi lisätä aurinkosähköä, tuulivoimaa, bioenergiaa ja vesivoimaa. Turpeen ja maakaasun kannatus oli aiempiin vuosiin verrattuna laskenut.

Edellisen vuoden kyselyyn verrattuna kaikkien energialähteiden suosio oli jonkin verran laskenut. Näin oli myös ydinvoiman kohdalla. Sen sijaan entistä useampi oli sitä mieltä, että käytetyn ydinpolttoaineen voi loppusijoittaa luotettavasti Suomen kallioperään. Loppusijoitus herättää silti kansalaisissa edelleen huolta. Luottamus ydinturvallisuudesta vastaaviin viranomaisiin ja ydinvoimayhtiöiden toimintaan on pysynyt korkealla tasolla.

Sähkön tuontia sekä öljyn ja kivihiilen käyttöä halutaan vähentää

Suomalaiset haluavat vähentää sähkön tuontia entistä voimakkaammin. Yhä useampi on myös sitä mieltä, että sähkö voisi olla Suomelle hyvä vientituote. Täysin tai jokseenkin tätä mieltä oli 40 prosenttia vastanneista, kun väitteen kanssa toista mieltä oli vain 17 prosenttia.

– Vastaukset tuovat hyvin esille sen, että kansalaiset haluavat lisätä energiantuotantomme omavaraisuutta. Tämä on tärkeää niin energiaturvallisuuden, energian toimitusvarmuuden, päästövähennysten kuin kansantaloutemme kannalta, Naukkarinen toteaa.

Energia-asennetutkimuksen aineistoon
tästä

Kyselytutkimuksen suomalaisten energia-asenteista toteutti IRO Research Energiateollisuus ry:n toimeksiannosta lokakuussa 2015. Vastaavanlaisia tutkimuksia on tehty vuodesta 1983 lähtien. Tutkimuksessa haastateltiin 1000 henkeä. Tutkimuksen virhemarginaali on
 +3,2 prosenttiyksikköä.