Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Kaksi pyörää vai neljä? Ei väliä, liikenne on yhteispeliä

Trafi

Kaksi pyörää vai neljä? Ei väliä, liikenne on yhteispeliä

Julkaistu: 09.05.2014 klo 08:50
Julkaisija: Trafi

Mopot ja moottoripyörät ovat jälleen kevään tullen palanneet liikenteeseen runsain määrin. Trafi muistuttaa tänään 9.5. vietettävänä Euroopan tieliikenteen turvallisuuspäivänä, että turvallinen ja toimiva liikenne on ennen kaikkea yhteispeliä.

”Ennakoi ja käyttäydy niin, että muutkin voivat ennakoida, on hyvä turvallisuusvinkki kaikille tienkäyttäjille”, muistuttaa Trafin Jussi Pohjonen: ”Kaksipyöräiset, niin polkupyörät, mopot kuin moottoripyörätkin ovat taas liikenteessä, mikä autoilijoiden olisi syytä muistaa. Mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden tulee taas kiinnittää huomiota siihen, että autot eivät voi reagoida yhtä ketterästi kuin kaksipyöräiset. Ja pyöräilijöihin pätee tietenkin se vanha sääntö, että jos sinä et näe kuljettajaa, niin hänkään ei välttämättä näe sinua.”

Muista huoltaa pyörää myös kauden mittaan

Pohjonen antaa muutaman vinkin mopoilijoille ja motoristeille: "Vältä voimakkaita kiihdytyksiä ja muutenkin äkkinäisiä liikkeitä. Autoilija on varsin hyvässä turvassa korin sisällä, mutta kahdella pyörällä kulkevien loukkaantumisriski on suuri onnettomuustilanteessa"

Mopoilijan ja moottoripyöräilijän kannattaakin satsata siihen, että laitteet ovat kunnossa ja pyörän kunto on hyvä tarkistaa säännöllisesti kauden mittaan. ”Renkaissa pitää olla kulutuspintaa ja ilmanpaineet kohdallaan sekä valot ja jarrut tietenkin kunnossa”, summaa Pohjonen.

Euroopan tieliikenteen turvallisuuspäivä, jota vietetään nyt kuudetta kertaa, osuu tänä vuonna samalle päivälle Eurooppa-päivän kanssa.

johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, p. 029 534 5310, jussi.pohjonen(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki