Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Kaivosteollisuus:Ennätyksellisen vähän työtapaturmia kaivoksissa

Teknologiateollisuus ry

Kaivosteollisuus:Ennätyksellisen vähän työtapaturmia kaivoksissa

Julkaistu: 05.05.2015 klo 23:06
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Yli yhden päivän poissaoloon johtaneita tapaturmia sattui kaivosteollisuudessa viime vuonna 42 kappaletta. Suhteutettuna tehtyihin työtunteihin määrä on alempi kuin koskaan aikaisemmin.

Tukesin äskettäin julkaiseman Toimialan onnettomuudet – Kaivokset -julkaisun mukaan tapaturmataajuus oli viime vuonna 13,7. Luku on alin vuodesta 1972 alkaneella tilastointijaksolla. Tapaturmataajuus tarkoittaa onnettomuuksien määrää miljoonaa työtuntia kohden.

Vuonna 2013 tapaturmataajuus oli 15,6 ja vuonna 2012 poikkeuksellisen korkea 28.

Onnettomuuksien määrä on vaihdellut vuosittain neljänkymmenen molemmin puolin viimeisenä kymmenenä vuotena lukuun ottamatta vuotta 2012.  Koska kaivostoiminnan volyymi on voimakkaasti kasvanut vuodesta 2009 alkaen, on onnettomuuksien määrä huomattavasti laskenut suhteessa louhittuihin malmitonneihin.

Suotuisa kehitys on jatkunut koko tilastoinnin ajan, sillä vuonna 1972 onnettomuuksia kirjattiin 282 kappaletta.

– Kaivosyhtiöt ovat jo vuosikymmeniä kehittäneet määrätietoisesti työturvallisuutta. Turvallisuus on kaivoksilla ensisijainen asia, Kaivosteollisuus ry:n toiminnanjohtaja Pekka Suomela toteaa.

Lähde: Tukes: Toimialan onnettomuudet 2014 Osa 9 Kaivokset

Pekka Suomela
Kaivosteollisuus ry
pekka.suomela@teknologiateollisuus.fi

Kaivosteollisuus ry ajaa kaivos- ja mineraalialan, malminetsintäyhtiöiden sekä alan laite- ja teknologiavalmistajien etuja. Kaivosteollisuus ry edistää myös jäsentensä tietoa ympäristöstä ja työturvallisuudesta, organisoi tutkimusta sekä edustaa jäseniään kansainvälisissä järjestöissä. Yhdistyksessä on 44 jäsentä, joiden palveluksessa on yhteensä viisituhatta työntekijää.