Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Kadettikunta 95 vuotta Kouvolassa

Kadettikunta 95 vuotta Kouvolassa

Julkaistu: 11.03.2016 klo 10:53
Julkaisija: Kadettikunta ry

Itsenäisen Suomen ensimmäiseltä kadettikurssilta valmistui 56 upseeria vuonna 1920. He päättivät vaalia kadettitoveruutta elämänsä loppuun asti ja perustivat Kadettikunnan 1921. Tänään Kadettikunnassa on 5 400 kadettiupseeria ja kadettia. Kadettiupseereita on koulutettu yli 11 000 puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen tarpeisiin. Nuorin Maanpuolustuskorkeakoulussa opiskeleva kadettikurssi on 102.kadettikurssi ja 85.merikadettikurssi.

Kadettikunta juhlistaa 95-vuotista taivaltaan 12.3.2016 Kouvolassa, jossa päivän juhla aloitetaan kunnianosoituksella vanhalla hautausmaalla klo 09.30. Seppeleenlaskun jälkeen pidetään Kadettikunnan vuosikokous. Päiväjuhla alkaa klo 14.00 Kouvolan kaupungintalon juhlasalissa, jonne on tulossa yli 250 vierasta. Tilaisuudessa esiintyvät Kouvolan Soittokunta ja Kaaderilauljat ja Kadettikuoro. Juhlapuheen pitää puolustusministeri Jussi Niinistö. Tilaisuudessa julkistetaan uusi Turvallisuuspolitiikan tietopankki www.turpopankki.fi. Iltajuhla vietetään Kouvolan Upseeerikerholla upseeripeinteitä kunnioittaen.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita klo 14.00 alkavaan päiväjuhlaan.

Mahdolliset tiedustelut Kadettikunnan pääsihteeri eversti evp Juha Tammikivi, juha.tammikiv@kadettikunta.fi tai 0400-598 066. Puheluita ei oteta vastaan 12.3.2016 juhlallisuuksien aikana.

Kadettikunta on kadettiupseerien ja kadettien maanpuolustusaatteellinen veljesjärjestö.

Kadettikunnan toiminnan tarkoituksena on

• Kadettiupseerien yhteenkuuluvuuden ylläpitäminen ja edistäminen.
• Kadettiupseerien ammattitaidon kehittäminen.
• Upseerin ammattiylpeyden ja arvostuksen vaaliminen.
• Upseerikunnan verkottuminen turvallisuuden ja maanpuolustuksen toimintakenttään ja osallistuminen asiantuntijoina siinä käytävään keskusteluun.
• Kansalaisten maanpuolustustahdon vahvistaminen jakamalla tietoa Suomen turvallisuuspolitiikasta ja maanpuolustuksesta.

www.kadettikunta.fi
Eino Leinon katu 12 E 64