Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Hallituspuolueiden esitys alkoholilainsäädännön linjauksiksi kasvattaa alkoholihaittoja tuntuvasti

A-klinikkasäätiö

Julkaistu: 20.05.2016 klo 09:26
Julkaisija: A-klinikkasäätiö

A-klinikkasäätiö pitää epäonnistuneena hallituspuolueiden alkoholilain uudistusesitystä, joka tuo nelosoluet, vahvat siiderit ja lonkerot sekä ns. limuviinat myyntiin päivittäistavarakauppoihin, kioskeihin ja huoltamoille. Kansanterveys on unohtunut kokonaan hallituspuolueiden alkoholipolitiikan linjauksista. Esitys alkoholilain kokonaisuudistukseksi kasvattaa alkoholihaittoja tuntuvasti.

Tutkijat ovat pitäneet yhtenä tehokkaimpana keinona alkoholihaittojen vähentämiseksi päivittäistavarakaupassa myytävän alkoholin vahvuuden alentamista, mutta hallitus on päätynyt nyt esittämään täysin päinvastaista. Vahvojen oluiden tuominen aikaisempaa halvempaan hintaan päivittäistavarakauppaan, kioskeihin ja huoltamoille kasvattaa kokonaiskulutusta juuri niissä tuoteryhmissä, joista enimmät terveyshaitat syntyvät. Suurin osa alkoholista juodaan jo nyt oluena.

Limuviinojen tuominen päivittäistavarakauppaan laajentaa tuotevalikoimaa nuorten kuluttajien suosimaan suuntaan. Maissa, joissa näitä tuotteita on ollut helposti saatavilla, myös alaikäisten alkoholinkäytöstä on syntynyt ongelmia.

Alkoholin vähittäismyyntimonopoli on ollut yksi keskeinen väline alkoholihaittojen rajoittamiseksi Suomessa. Nyt syntyneellä linjauksella hallituspuolueet kyseenalaistavat myös vähittäismyyntimonopolin oikeutuksen. Vahvojen oluiden tuominen päivittäistavarakauppaan, pienpanimotuotteiden markkinointimahdollisuuksien laajentaminen ja yli 5,5 prosentin oluiden ulosmyyntioikeus antavat aiheen kysyä, onko Suomen vähittäismyyntimonopoli yhteisöoikeuden mukainen. Suomi näyttäisi tällä linjauksella aivan erityisesti suosivan kotimaassa valmistettavaa alkoholia suhteessa tuontituotteisiin, eikä monopolin kansanterveydellinen perustelukaan vaikuta enää erityisen vakuuttavalta.

A-klinikkasäätiö katsoo, että hallituksen olisi lakiesityksessään tehtävä erityisen huolelliset lainsäädännön vaikuttavuusarvioinnit. Erityisesti tulisi ennakoida kansanterveyteen sekä lapsiin, nuoriin ja perheiden hyvinvointiin aiheutuvat kasvavan alkoholinkulutuksen vaikutukset sekä esityksen yhteisöoikeudellinen hyväksyttävyys. Lisäksi hallituksen tulisi esittää, miten se aikoo turvata riittävän päihdekuntoutuksen saatavuuden koko maassa alkoholinkulutuksen ja alkoholihaittojen kasvaessa.

Lisätietoa:

Olavi Kaukonen, toimitusjohtaja, A-klinikkasäätiö, p. 050 5286 189
Kaarlo Simojoki, johtava ylilääkäri, A-klinikkasäätiö, p. 040 5731 083

A-klinikkasäätiön hoito- ja kuntoutuspalvelut, ehkäisevä päihdetyö sekä asiantuntijapalvelut vähentävät päihdehaittoja ja parantavat päihdeongelmaisten ja heidän läheistensä asemaa. A-klinikkasäätiön sähköiset palvelut tavoittavat yli 160 000 yksilöityä kävijää kuukausittain.

www.a-klinikka.fi