Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Elisabeth Rehn till Nordens största jämställdhetsmöte

NYTKIS ry

Elisabeth Rehn till Nordens största jämställdhetsmöte

Pressmeddelande.
Publicerad: 18.11.2013 kl. 13:38
Utgivare: NYTKIS ry

Nästa år äger Nordens största feministiska möte rum i Malmö, Sverige. Evenemanget förväntas samla 15 000 människor den 12-15 juni.

Nordiskt Forum släppte de första talarnamnen; bl.a. f.d. försvars- och jämställdhetsminister Elisabeth Rehn, författaren Sofi Oksanen, minoritetsombudsman Eva Biaudet, professor och rektor för Konstuniversitetet Tiina Rosenberg och världens första demokratiskt valda kvinnliga statschef Vigdís Finnbogadóttir deltar i Nordiskt Forum i Malmö 12–15.6.2014.

Syftet med konferensen är att ta pulsen på det jämställdhetspolitiska läget. FN har inte arrangerat någon världskonferens kring jämställdhet och kvinnors rättigheter på 20 år. Anledningen är att de reaktionära strömningarna i världen är så pass starka att det finns en uppenbar risk att de rättigheter som slogs fast på förra kvinnokonferensen skulle tryckas tillbaka om man öppnade upp för nya förhandlingar.

-        Många FN-resolutioner betonar kvinnorna som krigsoffer. I Afrika, på gräsrotsnivå, har jag lärt mig att kvinnorna är överlevare. Vad än de gått igenom vill de verka för sitt lands och sin familjs framtid som påverkare, förhandlare, ledare på alla nivåer, från by till regering. Vi utomstående måste stöda dem, inte fastna i våra ofta felaktiga fördomar. Och starka, kloka kvinnor samarbetar med, inte mot män för att uppnå demokrati och jämställdhet, säger f.d. försvars- och jämställdhetsminister Elisabeth Rehn.

Nordiskt Forum är både samtal och debatt, utbildning i att arbeta med jämställdhet och kvinnors rättigheter, litteratur, musik och bio. Evenemangsområdet byggs upp runt Malmö Arena och Malmö Mässa. Konferensens program och diskussioner grundar sig i FN:s Kvinnokonvention och Handlingsplanen från Peking. Målet är att formulera nya konkreta krav, åtaganden och strategier som ska överlämnas till de nordiska regeringarna. Nordiskt Forum Malmö 2014 – New Action on Women’s Rights arrangeras av 200 organisationer ur den nordiska kvinnorörelsen i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.

-          Forumet i sig är en historisk händelse. Aldrig någonsin tidigare har den nordiska kvinnorörelsen själv arrangerat ett sådant här stort och omfattande möte. Men det är ingen intern händelse. Såväl kommuner, myndigheter, organisationer ur civila samhället, aktivister, småföretagare, politiker och näringslivsrepresentanter deltar. Nu finns ett behov av att diskutera tillsammans, säger Nytkis rf:s generalsekreterare Johanna Pakkanen.

Fakta:

Var: Konferensen äger rum på Malmö Arena och Malmömässan, Sverige
När: Den 12-15 juni
Hur: Biljetterna köper du här
Ett urval av talarna:

Elisabeth Rehn, f.d. försvars- och jämställdhetsminister
Tiina Rosenberg, professor och rektor för Konstuniversitetet
Sofi Oksanen, författare
Eva Biaudet, minoritetsombudsman
Tomas Gunnarsson, genusfotograf
Maria Sveland, författare och journalist
Vigdís Finnbogadóttir, världens första demokratiskt valda kvinnliga statschef

Mer information:
Johanna Pakkanen, generalsekreterare för Kvinnoorganisationeri samarbete Nytkis rf.
mob: +358 50 469 6242

NYTKIS är en samhällsorganisation, till vilken alla kvinnoorganisationer inom de partier som är representerade i riksdagen hör samt därutover tre partipolitiskt obundna kvinnoorganisationer