Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Check Pointin kysely: Huoleton henkilöstö on IT-pomojen mielestä isoin tietoturvariski

Julkaistu: 28.10.2014 klo 17:00
Julkaisija: Check Point Software Technologies Finland Oy

82 prosenttia tietoturvan ammattilaisista uskoo, että älypuhelinten tietoturva pettää nykyistä useammin 2015

ESPOO – 28.10.2014 – Yritysten tietoturvan asiantuntija Check Point® Software Technologies Ltd. julkisti tänään kolmannen vuosittaisen Mobile Security Report -kyselynsä, jonka mukaan 95 prosenttia yritysten ja organisaatioiden IT-vastaavista kamppailee henkilöstön omien mobiililaitteiden työkäytön (BYOD) aiheuttamien tietoturvaongelmien kanssa. On ilmeistä, että yritysverkkoon yhteydessä oleville henkilökohtaisille laitteille kaivataan nykyistä järeämpiä tietoturvaratkaisuja.

Täydellinen raportti The Impact of Mobile Devices on Information Security on ladattavissa täältä: http://www.checkpoint.com/capsule/.

Kyselyyn vastasi yli 700 IT- ja tietoturva-alan ammattilaista Englannissa, Saksassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Australiassa. Raportista käy ilmi, että arkaluontoisen yritysdatan helppo kuljetettavuus aiheuttaa vastaajille huolta, samoin puutteet henkilöstön tietoturvakoulutuksessa ja -asenteissa.

Tärkeimmät tulokset:

• Isoimmat tietoturvariskit ovat yrityksen sisällä – 87 prosenttia vastaajista uskoi, että mobiilin tietoturvan isoin riski on huoleton henkilöstö. Melkein kaksi kolmesta ajatteli, että viime aikoina kansainvälistä julkisuutta saaneet isot asiakastietojen vuodot johtuivat henkilöstön huolimattomuudesta.
  • Yrityksissä käytetään entistä enemmän omia mobiililaitteita – 91 prosenttia IT-ammattilaisista raportoi kahden viime vuoden aikana tapahtuneesta lisäyksestä henkilöstön omien älypuhelinten ja muiden mobiililaitteiden yrityskäytössä. Tänä vuonna 56 prosenttia vastaajista kertoi, että heidän omassa organisaatiossaan on työkäytössä myös henkilöstön omia laitteita, kun vastaava luku viime vuonna oli 37 prosenttia.
  • Mobiilin tietoturvan ennustetaan pettävän entistä useammin – 2015 tulee olemaan mobiilin tietoturvan musta vuosi, jos vastaajia on uskominen. 82 prosenttia vastaajista odottaa mobiilin tietoturvan pettävän organisaatiossaan ensi vuonna nykyistä useammin. Lisäksi melkein kaikki (98 %) ovat huolissaan noiden vaaratilanteiden vaikutuksista. Eniten huolettaa mahdollisuus, että yrityksen tietoja varastettaisiin tai joutuisi hukkaan.
  • Tietoturvaongelmat tulevat kalliiksi – Jo tänä vuonna mobiilin tietoturvan pettämisestä on aiheutunut entistä enemmän taloudellisia menetyksiä yrityksille. 42 prosenttia IT-pomoista ilmoitti, että mobiilin tietoturvan aiheuttamat ongelmat olivat tulleet maksamaan heidän organisaatiossaan yli 200 000 euroa tänä vuonna.
  • Android-laitteiden riskejä pidetään muita suurempina – 64 prosenttia vastaajista piti Android-laitteita tietoturvan kannalta heikoimpana lenkkinä, kun vertailukohtana olivat Apple-, Windows Mobile- ja Blackberry-laitteet. Viime vuoden vastaava luku oli 49 prosenttia.

”Tulosten valossa näyttää selvältä, etteivät IT-ammattilaiset suinkaan ennusta älypuhelimiin liittyville tietoturvan ongelmille pikaista loppua, vaan he päinvastoin odottavat nykyistä suurempaa määrää vaaratilanteita. Tänään julkistamamme Check Point Capsule -tietoturvaratkaisu auttaa ratkaisemaan noita ongelmia, koska se tarjoaa kattavan mobiilin tietoturvan, joka suojaa sekä laitteet että sisällöt missä tahansa ne liikkuvatkin”, sanoi Check Point Software Technologiesin vice president of products Dorit Dor.

Check Point Capsule tuottaa monitasoisen tietoturvan mobiililaitteiden bisnesdatalle eristämällä työhön liittyvät tiedot ja sovellukset omaan, helppokäyttöiseen kapseliinsa älypuhelimella. Lisäksi se estää tietovuotoja suojaamalla tiedostot niin, että ne ovat turvassa missä tahansa sekä ulottaa uhkien torjunnan sinne, missä laitteet liikkuvat viemällä yrityksen tietoturvan pilvipalveluun. Tutkimusyhtiö Gartner nimesi hiljattain kahdeksatta kertaa peräkkäin Check Pointin alan johtajaksi Gartner Magic Quadrant for Mobile Data Protection -nelikentässä.

Lisätietoja Check Point Capsulesta: http://www.checkpoint.com/capsule/.

Täydellinen tutkimusraportti: http://www.checkpoint.com/capsule/.

Haastattelupyynnöt: Mikäli haluat haastatella Check Pointin kansainvälistä asiantuntijaa kyselyn tai Check Point Capsulen tiimoilta, ota yhteys OS/G Viestintään, Maija Rauha p. 0400 630 065, maija.rauha@osg.fi

Seuraa Check Pointia:

Twitter: www.twitter.com/checkpointsw

Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware

YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal

Check PointSoftware Technologies Ltd.
Check Point Software Technologies Ltd. (www.CheckPoint.com) on maailman johtava internetin turvallisuuden asiantuntija, joka tarjoaa asiakkailleen tinkimättömän suojan kaikenlaisia tietoturvauhkia vastaan vähentäen tietoturvan monimutkaisuutta ja alentaen sen kokonaiskustannuksia. Check Point on ollut alan edelläkävijä patentoituun tekniikkaan perustuvasta Firewall-1-palomuuuristaan lähtien. Tällä hetkellä Check Point kehittää innovaatioita Software Blade -arkkitehtuurin pohjalta tarjoten joustavia ja yksinkertaisia ratkaisuja, jotka voidaan räätälöidä vastaamaan täsmällisesti minkä tahansa organisaation turvallisuustarpeita. Check Point on alan ainoa palveluntarjoaja, joka ylittää teknologian ja näkee turvallisuuden liiketoimintaprosessin osana. Check Point 3D Security turvaa yrityksen tietovarannot yhdistämällä ainutlaatuisella tavalla ihmiset ja tietoturvakäytännöt sekä niiden valvonnan. Näin tietoturvatoiminnot saadaan vastaamaan organisaation liiketoiminnan tarpeita. Check Pointin asiakkaina on kymmeniä tuhansia erikokoisia yrityksiä, mukaan lukien kaikki Fortune- ja Global 100 -yritykset. Check Pointin palkitut ZoneAlarm-ratkaisut suojaavat miljoonia kuluttajia tietomurroilta, vakoiluohjelmilta ja identiteettivarkauksilta.