Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Autoilija, hyppää välillä lapsen tai nuoren saappaisiin

Trafi

Autoilija, hyppää välillä lapsen tai nuoren saappaisiin

Julkaistu: 26.06.2013 klo 08:16
Julkaisija: Trafi

Kesän tultua ja lomien alettua erityisesti lapset ja nuoret ovat entistä enemmän liikkeellä niin pyörällä, mopolla kuin jalankin. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaakin autoilijoita kevyen liikenteen kunnioittamisesta sekä valppaudesta ja vastuullisuudesta.

”Katsopa välillä liikennettä lapsen perspektiivistä”, vinkkaa johtava asiantuntija Inkeri Parkkari: ”Ero on yllättävän suuri. Lapset ovat pienikokoisia ja lisäksi heidän kykynsä hahmottaa monimutkaisia liikennetilanteita ja arvioida esimerkiksi autojen nopeuksia on vielä kehittymässä. Näistä syistä he ovat erityisen alttiita tapaturmille.”

Ole valppaana ja pidä välimatkaa

Lapset ovat liikenteessä ennalta arvaamattomia. Myös yläkouluikäisten ajatukset voivat olla aivan muualla kuin liikenteessä. Kun liikkeellä on lapsia ja nuoria, tulee autoilijan valpastua:

• Kun lähestyt suojatietä, vähennä nopeutta ja varaudu pysähtymään.
  • Ole valppaana myös, kun ajoväylä ja pyörätie kohtaavat – pyöräilijä voi tulla eteen yllättävän nopeasti.
  • Jos autosi edellä ajaa mopo, pidä reilu turvaväli, sillä mopo pysähtyy äkkijarrutuksissa nopeammin kuin auto.
  • Pidä riittävä välimatka myös ohittaessasi pyöräilijää tai mopoilijaa maantiellä, silloin molemmille osapuolille jää enemmän pelivaraa.

Aikuinen on aina esimerkki liikenteessä

”Älä esimerkiksi kävele päin punaista, vaikka tien ylittäminen näyttäisi kuinka turvalliselta. Jossain lähellä voi olla lapsi, joka ottaa toiminnastasi mallia”, neuvoo Parkkari. Vanhempien tehtävä on opettaa, miten liikenteessä toimitaan ja vastata siitä, ettei lapsille tai nuorille tapahdu onnettomuuksia.

Kertaa niin lasten kuin nuortenkin kanssa säännöllisin väliajoin, miten liikenteessä käyttäydytään turvallisesti ja mitä riskejä myös lähiympäristössä on. ”Pyöräilykypärä unohtuu turhan monelta teiniltä nurkkaan, ja mopoilijoiden kanssa olisi tärkeää keskustella mm. kyydittämisen riskeistä", painottaa Parkkari.

Muista myös Eläköön esimerkki -kampanja, joka muistuttaa vanhempia esimerkin voimasta.

johtava asiantuntija Inkeri Parkkari, p. 040 182 6079, inkeri.parkkari(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki