Etusivu » Tiedotteet » Turvallisuus » Ampumarataverkosto on turvattava

Ampumarataverkosto on turvattava

Julkaistu: 09.03.2013 klo 10:15
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Supistuva ampumarataverkosto vaarantaa reserviläisten ampumataidot. Reserviläisliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola muistutti lauantaina Alavudella, että Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen ampumataitojen ylläpito on pitkälti reserviläisten omaehtoisen ampumaharjoittelun varassa. Tämä edellyttää riittävän tiheää ampumarataverkostoa.

Viime vuosina ampumaratojen määrä on vähentynyt ja varuskuntien sulkemisten myötä uhka lisävähennyksiin on rajusti kasvanut. Savolan heitti ilmaan haasteen ampumaratojen säilyttämiseksi.

- Meidän pitää yhdessä jokaisella tasolla haastaa kunnat, kaupungit ja myös yksityiset yritykset ampumaratojen säilytystalkoisiin. Laajamittaisella yhteistyöllä tästäkin asiasta on mahdollisuus selvitä.

Reserviläisten ampumataitoja ylläpidetään mm. maanpuolustusjärjestöissä, joista Reserviläisliitto on suurin. Viime vuonna liitossa järjestettiin 8.835 erilaista ampumatilaisuutta ja -kilpailua, joissa kirjattiin 57.922 osallistumiskertaa. Käytettävät aseet ulottuivat ilma-aseista puoliautomaattikivääreihin. Eniten ampumasuoritteita tehtiin erilaisilla käsiaseilla.

Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen vahvuus on 350.000 henkilöä, joista valtaosa on vasta valmiutta kohotettaessa palvelukseen kutsuttavia reserviläisiä.

Lisätietoja asiasta antavat puheenjohtaja Mikko Savola, puh. 040 575 8489 tai s-posti mikko.savola@eduskunta.fi ja toiminnanjohtaja Olli Nyberg, puh 0400 640 755  tai s-posti olli.nyberg@reservilaisliitto.fi.

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 354 paikallista jäsenyhdistystä ja 18 maakunnallista piiriä. Henkilöjäseniä liitolla on yli 36.000, joista valtaosa on asepalveluksen suorittaneita henkilöitä.

Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista lähes puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.